De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) waarschuwt Rotterdam The Hague Airport om een overschrijding van de geluidsnorm te voorkomen.
De luchthaven meldde zelf aan de ILT dat het dit jaar mogelijk de geluidsnorm overschrijdt. Volgens het vliegveld komt dat omdat de gebaseerde traumahelikopter vaker werd ingezet en de wind regelmatig uit het noorden of oosten kwam, waardoor Schiedam meer overlast ervaarde. Rotterdam The Hague Airport heeft zelf al acties ondernomen om zoveel mogelijk binnen de geluidsnormen te blijven. Daarnaast zijn luchtvaartmaatschappijen op de hoogte gebracht van de situatie en zijn zij gevraagd om te kijken wat zij kunnen doen om de geluidsbelasting te beperken. De ILT vindt dit nog niet genoeg en komt daarom met een waarschuwing.
Het vliegveld moet nu voor 31 oktober met aanvullende maatregelen komen om te zorgen dat de grenswaarden in verschillende handhavingspunten niet worden overschreden. Net als Rotterdam Airport moeten alle luchthavens in Nederland zich aan gegeven regels houden zoals de milieuregels waar de normen van de geluidsbelasting rond een vliegveld onder vallen. Aan het eind van een gebruiksjaar moeten alle activiteiten van een luchthaven binnen de grenswaarden van de handhavingspunten rond een vliegveld vallen. Als Rotterdam Airport besluit om geen extra maatregelen te treffen wordt de geluidsnorm hoe dan ook overschreden en kan het een maatregel van de ILT verwachten.
In 2019 legde de ILT een maatregel op aan de luchthaven omdat het in het jaar daarvoor ook de geluidsnormen had overschreden, tevens bij Schiedam. Als gevolg hiervan diende Rotterdam Airport de handhavingspunten strakker monitoren en vooraf een beheersplan maken om eerder in te grijpen bij een dreigende overschrijding in het gebruiksjaar 2019. Ook Schiphol trof dit jaar maatregelen vanwege overschreden geluidsnormen. Door groot onderhoud aan de Polderbaan in 2021 werden de Buitenveldertbaan en Oostbaan meer gebruikt, wat leidde tot een overschrijding.