Volgens persbureau Bloomberg heeft prijsvechter Wizz Air aan Airbus laten weten de 75 Airbus A321neo’s te zullen afnemen waarop het bedrijf een optie had genomen. Airbus verleende de kooprechten vorig jaar als onderdeel van een grotere bestelling van de vervoerder.
In november 2021 besloot Wizz Air 102 A321neo-vliegtuigen aan te schaffen, waaronder 75 A321neo’s en 27 A321XLR’s. De meeste daarvan waren bestemd voor levering tussen 2025 en 2027. De maatschappij kreeg als optie aankooprechten voor 75 A321neo’s. De levertijden voor de 75 A321neo’s moeten nog worden overeengekomen maar naar verwachting zal dit zijn tussen 2028 en 2029.
Wizz Air CEO József Váradi zei: “De combinatie van de ultra-low-cost operatie van Wizz Air en de toonaangevende Airbus A321neo-vliegtuigen vormt met elkaar een sterk platform voor de toekomstige groei van Wizz Air in het komende decennium”. De vloot van Wizz Air blijft zich uitbreiden. Op dit moment gaat het om 153 vliegtuigen met nog 305 toestellen in bestelling. Met de nieuwe bestellingen loopt Wizz verder in op concurrent Ryanair met 506 vliegtuigen en nog eens 136 Boeing 737’s in bestelling. Váradi lichtte de ontwikkelingen in het bedrijf nog verder toe met de woorden: “We blijven op schema om tegen het einde van het decennium een onderneming met 500 vliegtuigen te worden en tegelijkertijd onze belofte na te komen om onze reeds toonaangevende CO2-uitstoot tegen 2030 met 25% te verminderen.”
Jonge vloot
De Wizz Air-vloot heeft een gemiddelde leeftijd van 8,3 jaar. Het oudste vliegtuig, een Boeing 737-800 van 24,1 jaar oud, maakt dat dit getal hoger uitpakt. De vloot van Ryanair heeft een gemiddelde leeftijd van 12,7 jaar en verrassend genoeg heeft deze ook één uitschieter, een B737-700 die 23,7 jaar oud is en nog steeds in dienst is. Hier wordt de vloot gedomineerd door de B737-800, en uit de gegevens blijkt dat er meer dan vierhonderd zijn om een beroep op te doen.