De Consumentenbond heropent het meldpunt voor reizigers die hun vlucht vanaf Schiphol hebben gemist door lange rijen.
Ruim een maand geleden werd door zowel Schiphol als Eindhoven Airport al een compensatieregeling in het leven geroepen voor gedupeerde reizigers. Passagiers die door de lange wachtrijen tussen 23 april en 11 augustus hun vlucht misten kunnen aanspraak maken op een vergoeding van de kosten voor het omboeken van een vlucht of een nieuw ticket. De regeling geldt echter niet voor vluchten na 11 augustus. Aan het fenomeen van de lange rijen is sindsdien echter geen einde gekomen. Afgelopen weekend stond het zelfs zo vol dat Schiphol luchtvaartmaatschappijen verzocht een aantal vluchten te annuleren.
Eerder deze week gaf Schiphol aan dat reizigers die door de wachttijden hun vlucht hebben gemist, zich op de dag zelf kunnen melden voor compensatie. Dat is volgens de Consumentenbond echter niet goed genoeg. ‘Toen wij met Schiphol afspraken maakten over de huidige compensatieregeling, beloofde de luchthaven dat extreme drukte niet meer voor zou komen. Wij kondigden toen aan een vinger aan de pols te houden. Nu staan er toch regelmatig weer lange wachtrijen op Schiphol. Wij krijgen signalen van reizigers die hierdoor hun vlucht missen. Ook deze mensen hebben recht op compensatie’, vertelt directeur Sandra Molenaar. De bond zegt binnenkort opnieuw om tafel te gaan met de luchthaven. In de tussentijd kunnen gedupeerden zich melden via de website.