Wie een tripje in een wat groter watervliegtuig wil maken denkt algauw aan locaties als Vancouver, Seattle of de Malediven. De mogelijkheden in West-Europa zijn zeer beperkt. Griekenland heeft plannen om vanaf Corfu te gaan vliegen, maar Nordic Seaplanes uit Denemarken is momenteel de enige actieve watervliegtuigmaatschappij in Europa. Up in the Sky trok de stoute schoenen aan en boekte een rondvlucht vanaf Aarhus in een Twin Otter.
Drijvers
Nordic Seaplanes vliegt met twee toestellen van het type De Havilland Canada DHC6-300 Twin Otter. De vliegtuigen zijn voorzien van drijvers met wielen en kunnen bij slecht weer ook gebruik maken van een gewoon vliegveld. Het gaat dus om amfibie-toestellen. Nordic vliegt een lijndienst tussen de twee grootste steden van Denemarken; Kopenhagen en Aarhus. De vlucht duurt drie kwartier en is vooral bedoeld voor zakenmensen.
Rondvlucht
Naast de lijndienst vliegt Nordic Seaplanes ook charters naar andere locaties. Verder krijgen toeristen de mogelijkheid om een rondvlucht boven Kopenhagen of Aarhus te maken. Voor omgerekend 93 euro ben je een halfuurtje in de lucht. De vlucht is een enorme belevenis. Het opstijgen gaat met donderend geweld, want de weerstand van de golven is enorm. Eenmaal los geniet je van een prachtig uitzicht omdat de Twin Otter een hoogdekker is. De vluchten zijn zeer populair en meestal ver van te voren uitverkocht.
Piloten
Nordic Seaplanes is opgericht door de ervaren seaplane-piloten Lars Erik Nielsen en Lasse Rungholm. Beide heren hebben gevlogen vanaf de Malediven. Toen ze terugkeerden naar Europa, brachten de eilanden en kustlijn van Denemarken hen op het idee om watervliegtuig-lijndienst te starten tussen de Deense hoofdstad en Aarhus. Op 25 mei 2016 vertrok de eerste vlucht. De vraag is sindsdien gestaag gegroeid. Per dag kunnen maximaal 168 passagiers op de route worden vervoerd.
Robuust
De robuuste Twin Otter kan als watervliegtuig twaalf tot zestien passagiers vervoeren met een snelheid van 250 kilometer per uur en een vliegbereik van 750 kilometer. Het toestel maakt gebruik van twee turbopropmotoren. De eerste DHC6 vloog in 1965. Het vliegtuig is tot 1988 in productie geweest bij De Havilland Canada. Sinds 2008 is de Twin Otter weer in productie genomen door Viking Air. Er zijn tot nu toe ongeveer 1.000 Twin Otters gebouwd.
Lees ook: Ter zee en in de lucht | Vliegen bij Vancouver – Up in the Sky