Omdat het personeelstekort op Schiphol nog lang niet is verholpen, gaat de luchthaven een samenwerking aan met belangenorganisatie Nederlandse Veiligheidsbranche.
Uit een gesprek tussen voorzitter Ard van der Steur, algemeen secretaris Trees van den Broeck en de Schiphol-directie, vertegenwoordigd door Hanne Buis en Robert Carsouw, blijkt dat een gezamenlijke campagne wordt gestart. Schiphol deed eerdere pogingen om meer werknemers aan te trekken, onder andere door in samenwerking met Luchtvaart Community Schiphol, Royal Schiphol Group en UWV in juni een banenmarkt te organiseren. Ook kwam de luchthaven met een sociaal akkoord als lokaas.
De beveiligingsbranche laat weten dat een forse loonsverhoging ervoor moet zorgen dat de baan aantrekkelijker wordt. Verwachting is dat de beveiligers er begin volgend jaar vijftien procent op vooruitgaan. De hierover al in 2018 gemaakte afspraken lopen tot juli volgend jaar. Een inflatiecorrectie is hierin meegenomen. Daarbij is afgesproken dat werknemers minder uren hoeven te werken. Het aantal maandelijkse uren neemt af van 152 naar 144.
Nog steeds lange rijen
De afgelopen tijd kwamen de personeelstekorten bij de beveiliging geregeld in het nieuws, met beelden van reizigers die tot ver buiten in de rij stonden. Schiphol liet in een verklaring weten dat beveiligingsbedrijven momenteel minder beveiligers kunnen leveren dan gepland. Omdat het probleem nog steeds niet is opgelost, zocht de luchthaven niet alleen de samenwerking op met de Nederlandse Veiligheidsbranche maar volgde ook het besluit het maximale aantal reizigers opnieuw naar beneden te schroeven. Dat betekent dat tot minimaal 31 oktober tussen de 54.500 en 57.000 reizigers per dag vanaf Schiphol kunnen vertrekken. Aanvankelijk was het de bedoeling dat in september 67.500 passagiers per dag zouden mogen vertrekken; in oktober zou dat aantal met tweeduizend hoger liggen.