Een passagier die vier jaar geleden op een Jet Airways-vlucht op een in zijn ogen vieze stoel moest zitten, kreeg van de rechtbank gelijk.
Het ging om een twee uur durende vlucht in 2018 vanuit Chandigarh naar Mumbai. Ankur Suri, de gedupeerde, laat aan Hindustan Times weten dat hij een ticket voor omgerekend vijftien euro gekocht had en daarnaast 9.500 Jet Privilege-punten moest inzetten. Toen Suri aankwam bij zijn stoel, merkte hij op dat rijst en ander voedsel verspreid over zijn stoel lag en constateerde hij dat er olie op zijn inklaptafeltje zat. Ook liet de reiziger aan het cabinepersoneel weten dat gebruikte tissues en bestek verspreid over de grond lagen. De crewleden gaven echter aan dat de schoonmaakbeurt niet binnen hun functie viel.
Succesvolle rechtszaak
Na het voorval stuurde Suri eerst een klacht per mail naar Jet Airways. Daar vond de passagier geen gehoor. Vervolgens stapte hij naar de consumentenrechtbank om een schadevergoeding te eisen. Hij had succes: de rechtbank gaf aan dat het de verantwoordelijkheid is van Jet Airways om voor een schone en hygiënische cabine te zorgen. Daardoor kreeg Suri de volledige ticketprijs terug. Tevens ontving de passagier zeven procent rente en kreeg hij een vergoeding van iets meer dan 185 euro.
Herstart lonkt
De situatie deed zich echter voor voordat Jet Airways in 2019 failliet verklaard werd. De bedoeling is dat de luchtvaartmaatschappij binnenkort een nieuwe start maakt. Omdat nog regelmatig voorvallen naar buiten komen, willen de nieuwe eigenaren dit alsnog oplossen. Op deze manier kan Jet Airways fris van start gaan.