De ontwikkeling van de Russisch-Chinese CRAIC CR-929 is, ondanks de geldende sancties tegen Rusland, nog in volle gang. Comac zou inmiddels zijn begonnen met het ontwerpen van een productievariant.
Alhoewel eerder al delen van de CR-929 zijn gebouwd voor initiële tests, wordt in de huidige productiefase toegewerkt naar de constructie van een testvliegtuig. Uiteindelijk zou de widebody in 2026 gecertificeerd moeten worden, al lijkt dit onwaarschijnlijk.
De CR-929 is een samenwerkingsproject van de Chinese vliegtuigfabrikant COMAC en het Russische UAC, de United Aircraft Corporation. UAC is een samenwerkingsverband van Ilyushin, Irkut, Mikoyan, Sukhoi, Tupolev, en Yakovlev. Het bedrijf produceerde eerder al de Sukhoi Superjet en werkt momenteel aan de Irkut MC-21, dat volledig uit Russische onderdelen moet bestaan.
Comac ontwikkelde eerder al de ARJ21 en verwacht over enkele weken te kunnen beginnen met het leveren van de C919, het Chinese antwoord op de Airbus A320 en de Boeing 737.
Voor de productie van een langeafstandsvliegtuig besloten COMAC en UAC enkele jaren geleden samen te werken. Om het toestel, dat de CR-929 is genoemd, te kunnen produceren zouden echter relatief veel westerse onderdelen nodig zijn.
Diverse Russische media melden dat er plannen zijn om een versie van de CR-929 te ontwikkelen zonder westerse onderdelen, terwijl Chinese media dit tegenspreken. Er wordt al lange tijd getwijfeld of Rusland nog betrokken blijft bij het project, zeker nu de Commercial Aircraft Corporation of China het voortouw lijkt te nemen bij de ontwikkeling.