De toekomst voor de luchtvaartsector ziet er in het Midden-Oosten zonnig uit, verwacht Boeing.
Om de groeiende passagiersaantallen aan te kunnen zouden luchtvaartmaatschappijen in het Midden-Oosten hun vloten de komende twintig jaar moeten verdubbelen. Dat zou betekenen dat er rond het jaar 2040 ongeveer drieduizend nieuwe commerciële vliegtuigen nodig zijn, zo blijkt uit de marktverwachtingen van Boeing. Uiteindelijk zal dat aantal zelfs oplopen tot 3.400, goed voor vele honderden miljarden aan bestellingen. Deze vliegtuigorders zullen voor 43 procent bestaan uit widebody’s, nu de snelle economische groei van het gebied gepaard gaat met een toenemende vraag naar intercontinentale verbindingen.
Boeings verwachtingen komen grofweg overeen met de voorspellingen van concurrent Airbus. Bij een derde van de nieuwe vliegtuigen zal het gaan om vlootvernieuwing, waarbij oudere toestellen worden vervangen door duurzamere en modernere jets als de Boeing 737 MAX, de 787 Dreamliner en de 777X. Maar liefst twee derde van de leveringen is daadwerkelijk nodig om de groei van de sector aan te kunnen. De Amerikaanse vliegtuigbouwer verwacht dat het aantal reizigers van en naar het Midden-Oosten jaarlijks met zo’n vier procent zal toenemen. Naast de passagiersmarkt wordt ook in de vrachtsector een forse groei verwacht. Zo zou de cargo-only-vloot de komende jaren verdubbelen ten opzichte van het niveau van voor de coronacrisis. Met dergelijke groeicijfers komt ook behoefte aan extra mankracht: alleen al in het Midden-Oosten zijn er tussen nu en 2040 zo’n 53.000 nieuwe piloten, 50.000 technici en 99.000 cabinemedewerkers nodig.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

