Het minimumaantal vlieguren dat nieuwe Amerikaanse piloten nodig hebben wordt niet gehalveerd, luidt het besluit van de FAA.
De Amerikaanse luchtvaartautoriteit liet maandag weten het voorstel van Republic Airways, dat regionale vluchten uitvoert voor American, Delta en United, af te wijzen. De maatschappij kampt net als veel andere Amerikaanse airlines met een verergerend pilotentekort en had daarom een verzoek ingediend om het aantal vereiste vlieguren te halveren. Sinds 2013 moeten nieuwe vliegers minimaal 1.500 uren hebben gemaakt voordat ze als copiloot in de cockpit mogen plaatsnemen. Om de veiligheid van de passagiers te waarborgen valt aan dat vereiste niet te tornen, wat de FAA betreft.
‘We zijn teleurgesteld maar niet verrast dat ons verzoek aan de FAA niet de uitgebreide beoordeling heeft gekregen die het verdient’, zei Republic-CEO Bryan Bedford in een reactie. De maatschappij wees er in haar voorstel op dat het voor militaire vliegers wel het lagere vereiste van 750 uren geldt. Met het speciale lesprogramma dat Republics eigen vliegschool LIFT Academy hanteert zou de helft van de ervaring naar eigen zeggen voldoende zijn, maar volgens de Amerikaanse autoriteit is de opleiding niet gelijkwaardig aan de militaire trainingen.
Lees ook: Topsalarissen voor regionale piloten – Up in the Sky
SimFlying gaat crowdfunden! Doe je mee?
Investeer in de nieuwe B737NG-simulator van SimFlying!
Je kan SimFlying helpen door mee te investeren via de gelanceerde crowdfundingcampagne. Leen geld en ontvang het binnen 5 jaar terug met mooie kortingen, of koop alvast een tegoedbon voor de nieuwe simulator.