Lelystad Airport moet langer wachten op een natuurvergunning. Het bezwaar dat de luchthaven indiende tegen het niet verkrijgen van een vergunning via de PAS-regeling is afgewezen.
Lelystad Airport kampt al langere tijd met problemen rond het verkrijgen van een natuurvergunning. Eerder kwam aan het licht dat de stikstofberekeningen van de luchthaven niet klopten. Lelystad Airport hoopte hem ondanks deze tegenslag alsnog te krijgen, net als circa 3600 andere bedrijven die een zogeheten melding deden in het kader van het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Al deze PAS-meldingen worden door het departement van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) gecontroleerd waarna er een besluit over valt..
Na controle van de melding van de luchthaven volgde het besluit alsnog geen vergunning af te geven. Lelystad Airport tekende hierop bewaar aan. Met de afwijzing die daarop volgde werd de opening van het vliegveld weer gecompliceerder.
Normale procedure
De luchthaven probeert nu een natuurvergunning te krijgen via de normale procedure en moet voldoende stikstofruimte zoeken om de uitbreiding toe te staan. Dit betekent dat het vliegveld tientallen veebedrijven moet uitkopen om hun stikstofrechten te kunnen overnemen. Dit kan lang gaan duren waarbij het de vraag is of er van de andere zijde belangstelling voor is. In 2024 neemt het kabinet een definitief besluit over Lelystad Airport.
Eindelijk terug: schaalmodel van de gloednieuwe Transavia A321neo
Nu te pre-orderen in de webshop! Let op: limited edition.