Sinds het moment dat de Consumentenbond vorige week haar meldpunt voor gedupeerde reizigers heropende, kwamen er meer dan 140 meldingen binnen.
In juni dacht de Consumentenbond al na over het indienen van een massaclaim. De bond vond het toen onacceptabel “dat honderdduizenden reizigers buiten hun schuld om geld kwijtraken”. Daarom werd onderzocht hoe en of zij gedupeerden kunnen bijstaan en hun schade via een massaclaim kunnen verhalen op de luchthaven. Later volgde vanuit de luchthaven een rekening voor passagiers die tussen 23 april en 12 augustus de dupe waren geworden van de grote drukte op Schiphol: zij kregen de mogelijkheid de kosten op Schiphol te verhalen. Nu de problemen aanhouden ziet de Consumentenbond graag dat de regeling wordt uitgebreid buiten de eerdere data. Een eerste gesprek is reeds gevoerd en daarin is aangedrongen om de compensatieregeling te verlengen tot en met ten minste de herfstvakantie. De verwachting is dat Schiphol in de week van 26 september met een reactie komt.
“Toen wij met Schiphol afspraken maakten over de huidige compensatieregeling, beloofde de luchthaven dat extreme drukte niet meer voor zou komen”, aldus Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. Consumenten die hun vlucht na 11 augustus hebben gemist, kunnen zich melden bij Consumentenbond Claimservice. Hiermee wil de Consumentenbond inzicht krijgen in de problemen. Molenaar: “We kunnen de meldingen dan gebruiken om Schiphol te overtuigen de huidige regeling uit te breiden.”
Drukte
De komende week wordt nog drukte verwacht doordat de beperkingen die Schiphol luchtvaartmaatschappijen heeft opgelegd naar alle waarschijnlijkheid nog niet goed doorgevoerd kunnen worden. Slotcoördinator Airport Coordination Netherlands (ACNL) verwacht dus een voortzetting van taferelen zoals afgelopen maandag. Door tekorten aan beveiligers stonden er toen ook lange rijen en misten reizigers hun vlucht. ACNL verwacht volgende week effect gaan zien van de genomen maatregelen.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.