Per passagier van wie de vlucht geannuleerd wordt door de nieuwe beperkingen op de luchthaven gaat Schiphol maatschappijen 350 euro betalen. BARIN, de belangenbehartiger van airlines die actief zijn in Nederland, is weinig positief over de overeenkomst.
Hoewel de vergoeding op een doorbraak lijkt meldt BARIN met ‘tegenzin’ akkoord te zijn gegaan met het voorstel van Schiphol ‘om erger te voorkomen’. Hoeveel geld de overeenkomst de luchthaven naar verwachting in totaal gaat kosten, is nog niet bekend. Marnix Fruitema, voorzitter van BARIN, hoopt dat de luchtvaartmaatschappijen snel hun aantallen te vervoeren reizigers verminderen, in lijn met het verzoek van Schiphol. Fruitema verwacht de komende dagen echter wederom grote drukte en erkent dat het voor de airlines “ontzettend moeilijk” is snel effectieve actie te kunnen ondernemen.
Ook Slotcoördinator Airport Coordination Netherlands (ACNL) verwacht een voortzetting van taferelen zoals afgelopen maandag. Door tekorten aan beveiligers stonden er toen ook lange rijen en misten reizigers hun vlucht. ACNL verwacht volgende week effect gaan zien van de genomen maatregelen.
Gereduceerde passagiersaantallen
Schiphol vroeg maatschappijen vorige week het aantal passagiers terug te brengen. In een verklaring stelde de luchthaven dat de beveiligingsbedrijven de komende maanden minder beveiligers kunnen leveren dan verwacht. Eerder had Schiphol al aangegeven dat voor september een maximum van 67.500 vertrekkende reizigers per dag zou gelden. In oktober zou het gaan om 69.500 passagiers. Dat aantal gaat nu met nog eens achttien procent naar beneden, waardoor er respectievelijk slechts 54.500 en 57.000 mensen per dag vanaf Schiphol kunnen vertrekken. De capaciteitsreductie geldt tot minimaal 31 oktober.
Eindelijk terug: schaalmodel van de gloednieuwe Transavia A321neo
Nu te pre-orderen in de webshop! Let op: limited edition.