De ontwikkeling van de Russisch-Chinese CR-929 is in volle gang. De eerste testvlucht stond initieel gepland voor 2025, maar is nu met vijf jaar opgeschoven naar 2030.
Alhoewel eerder al delen van de CR-929 zijn gebouwd voor tests, wordt in de huidige productiefase toegewerkt naar de constructie van een testvliegtuig. Hoofdontwerper Wu Guanghui vertelde aan de Chinese krant Global Times dat leveranciers voor de romp en staartsectie zijn geselecteerd en dat het ontwerpwerk is begonnen. Het schema is ondertussen aanzienlijk verschoven. De widebody zou oorspronkelijk tussen 2025 en 2027 gecertificeerd moeten worden, wat al onwaarschijnlijk leek. Later werd in 2025 het doel gesteld met testvluchten te starten. Denis Manturov, de Russische minister van Industrie en Handel, , gaf bij de krant Moskovsky Komsomolets aan dat ze ‘er nu alles aan doen om ervoor te zorgen dat het testen in 2030 begint.’
Er wordt al lange tijd getwijfeld of Rusland nog betrokken blijft bij het project, zeker nu de Commercial Aircraft Corporation of China het voortouw lijkt te nemen bij de ontwikkeling van de CR-929. Manturov zegt dat ‘niemand het project heeft opgegeven om met China om een widebody-vliegtuig te ontwikkelen’.
De CR-929 is een samenwerkingsproject van de Chinese vliegtuigfabrikant COMAC en het Russische UAC, de United Aircraft Corporation. UAC is een samenwerkingsverband van Ilyushin, Irkut, Mikoyan, Sukhoi, Tupolev, en Yakovlev. Het bedrijf produceerde eerder al de Sukhoi Superjet en werkt momenteel aan de Irkut MC-21, die volledig uit Russische onderdelen moet gaan bestaan.
Amsterdammers: leer vliegen op Teuge!
Vanaf de A10 Zuid is het maar een dik uur rijden naar de zes (!) vliegscholen op vliegveld Teuge. Voor een enkele les is dat te veel. Maar als je bijvoorbeeld met twee personen twee lesvluchten van drie kwartier boekt, of twee lessen op één dag doet, loont het wél de moeite. En er zitten nog andere voordelen aan… Meer weten? Stuur een mail naar [email protected]. Doen!