Schiphol heeft de regionale luchthaven Maastricht Aachen Airport (MAA) gevraagd vluchten van de overbelaste Amsterdamse luchthaven over te nemen.
Op Schiphol blijven de problemen door personeelstekorten aanhouden. Betrokken organisaties verwachten ook nu op de korte termijn geen directe verbetering. MAA laat aan de Limburgse omroep L1 weten met Schiphol te praten over de mogelijkheden. Of er in de nabije toekomst ook daadwerkelijk vluchten verplaatst zullen worden van Schiphol naar Maastricht is nog allerminst zeker. Maastricht Aachen Airport, in Beek, nam eerder al tientallen vluchten van Schiphol over. Wat wel zeker is, is dat Schiphol hulp van andere luchthavens goed kan gebruiken.
Schiphol vroeg luchtvaartmaatschappijen vorige week het aantal passagiers terug te brengen. In een verklaring stelde de luchthaven dat de beveiligingsbedrijven de komende maanden minder beveiligers kunnen leveren dan verwacht. Eerder had Schiphol al aangegeven dat voor september een maximum van 67.500 vertrekkende reizigers per dag zou gelden. In oktober zou het gaan om 69.500 passagiers. Dat aantal gaat nu met nog eens achttien procent naar beneden, waardoor er respectievelijk slechts 54.500 en 57.000 mensen per dag vanaf Schiphol kunnen vertrekken. De capaciteitsreductie geldt tot minimaal 31 oktober.
Pas sinds kort zekerheid
In juni werd bekend dat Maastricht Aachen open mocht blijven. Dit na een langere periode van onzekerheid over de toekomst van het vliegveld. De luchthaven moet zich echter wel aan een aantal strenge voorwaarden houden. Zo moet MAA vóór eind dit jaar met een businesscase komen. Dat houdt onder meer in dat het aantal mensen dat ernstige hinder ervaart op 1 januari 2025 maximaal 5600 mag zijn, maar in 2035 moet dat gereduceerd zijn tot 4200. Tevens moet er een omgevingsfonds komen met als doel dat de overlast voor omwonenden vermindert.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

