Het aanbod van Schiphol aan de luchtvaartmaatschappijen om 350 euro per passagier te betalen per geannuleerde vlucht, is slechts van korte duur.
Hoewel Schiphol aangaf het maximumaantal vertrekkende passagiers in september en oktober te reduceren, blijkt de drukte daarmee alsnog niet te zijn afgedaan. De 54.500 tot 57.000 overgebleven reizigers staan nog steeds de confrontatie met lange wachtrijen te wachten. De kans dat een vlucht wordt gemist is ook nog altijd aanwezig. Om de luchtvaartmaatschappijen tegemoet te komen kwam twee dagen geleden een akkoord tot stand tussen Schiphol en BARIN, de belangenbehartiger van airlines. Door de reductie van het aantal reizigers per dag zou de luchthaven over de afgelopen week circa twee miljoen euro moeten uitgeven ter compensatie.
Verbetering
Het bereikte akkoord lijkt slechts van korte duur. “Deze maatregel geldt echter maar tot en met zondag en gaat over een paar duizend passagiers op specifieke tijdstippen”, zegt Robert Carsouw, financieel directeur van Schiphol, in gesprek met De Telegraaf. Luchtvaartmaatschappijen hebben de afgelopen tijd het aantal reizigers aangepast aan het aantal beschikbare beveiligers. Vorige week bleek hoe belangrijk het is dat het aantal passagiers in lijn is met het aantal beveiligers. Beveiligingsbedrijven konden tijdelijk minder werknemers leveren met als gevolg dat er weer lange wachtrijen stonden voor de poorten van Schiphol. “De verwachting is dat de operatie volgende week weer beheersbaar is en dat de vergoeding per geannuleerde passagier niet meer nodig is”, vervolgt Carsouw.
Uitweg
Een van de oplossingen om de drukte te voorkomen is het aantrekken van meer beveiligers. Schiphol deed meerdere pogingen om het tekort te boven te komen, waaronder een banenmarkt. In de persconferentie van voormalig Schiphol-topman Dick Benschop in aanloop naar afgelopen zomer toen de luchthaven noodgedwongen een limiet moest stellen aan de passagiersaantallen, zei hij nog dat in het aantal beveiligers een ‘stijgende lijn’ zat. Daarnaast kwam de luchthaven met een akkoord waarin beveiligers (en andere functies) tot 5 september een zomertoeslag ontvingen. Ook werd de ‘Schiphol-toeslag’ geïntroduceerd. Momenteel komt het vliegveld tweehonderd beveiligers tekort.