• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Air France-KLM neemt SAS over

    04/10/2023

    Luchtmacht van start met grote oefening Frisian Flag

    03/10/2023

    Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

    03/10/2023

    Compensatie voor overlast rond Schiphol

    02/10/2023

    Saudia spuit hele vloot in retro-livery

    02/10/2023
  • Achtergrond

    Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

    03/10/2023

    De beste business class van Europa? | Flight Report

    01/10/2023

    Vliegen is zoveel meer

    30/09/2023

    Honderden vliegtuigmodellen: ‘Uit de hand gelopen hobby’

    30/09/2023

    Vreemde eenling: Piaggio Avanti

    27/09/2023
  • Editors’ choice

    Luchtmacht van start met grote oefening Frisian Flag

    03/10/2023

    Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

    03/10/2023

    Saudia spuit hele vloot in retro-livery

    02/10/2023

    Transavia: ‘Dan hebben we een groot probleem’

    01/10/2023

    Corendon 737 MAX begint waar menig ander eindigt

    01/10/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»10 jaar traumaheli in de Finse wildernis
Achtergrond

10 jaar traumaheli in de Finse wildernis

Remco de WitBy Remco de Wit25/09/20223 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
EC-135 op Tampere Airport (c) Remco de Wit
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Deze maand is het tien jaar geleden dat een traumahelikopter werd gestationeerd op de luchthaven Tampere-Pirkkala in het zuidwesten van Finland. In die tien jaar is het nodige gebeurd. Zo is de kleur van de helikopter veranderd van rood naar geel. De traumaorganisatie FinnHEMS is een staatsbedrijf geworden. Maar er is ook veel hetzelfde gebleven. Medewerkers die vanaf het de oprichting betrokken zijn geweest, werken nog steeds op de helikopterbasis. Die voelt voor velen als een tweede huis en collega’s zijn goede vrienden. Up in the Sky bracht onlangs een kort bezoek aan het Finse vliegveld en werd gastvrij ontvangen.

Alarm

De Tampere-basis van FinnHEMS in Pirkkala werd op 16 september 2012 geopend. Jaarlijks worden er zo’n 3.000 alarmen afgehandeld. Grotendeels door de traumaheli, maar ook wel door het traumavoertuig, dat eveneens een plaatsje heeft in de moderne hangar. Het hele Pirkanmaa-gebied en delen van Kanta-Häme en Midden-Finland, Satakunta, Zuid-Ostrobothnia, Päijät-Häme en Varsinais-Suomi zijn binnen dertig minuten na het alarm per helikopter bereikbaar. De basis ontvangt gemiddeld acht alarmen per dag.

De hangar van de traumaheli op Tampere Airport (c) Remco de Wit

Herstel

De belangrijkste taak van de traumahelikopter is het zo snel mogelijk vervoeren van een arts naar de plaats van het ongeval. Dat heeft een gunstige invloed op het herstel en verkort de revalidatietijd. Piritta Setälä heeft de leiding over de helikopterbasis. Zij was de eerste arts van de basis, gespecialiseerd in anesthesiologie en intensive care, die werd ingehuurd om zich vertrouwd te maken met HEMS-operaties. HEMS staat voor Helicopter Emergency Medical Services.

Bemanning

De driekoppige bemanning van de Finse traumahelikopter bestaat uit een paramedicus, een HEMS-piloot en een HEMS-paramedicus in de rol van HCM (HEMS Crew Member). Op de FinnHEMS-basis in Tampere werken in totaal 21 mensen: negen spoedartsen, zes piloten en zes HEMS-paramedici. In 2016 is een grote stap vooruit gezet, toen IFR-operaties mogelijk werden. Dit verhoogde de inzet van de heli aanzienlijk. Een jaar later kon de traumahelikopter ook beter worden ingezet bij reddingstaken op het water. Daartoe volgde een HCM een speciale training van de reddingsdienst van Pirkanmaa. De heli kan een waterreddingsoperatie starten als een EHBO-eenheid in samenwerking met een duiker van de regionale reddingseenheid.

Cockpit van de traumahelikopter EC-135 (c) Remco de Wit

Organisatie

De landelijke organisatie FinnHEMS zorgt samen met universitaire ziekenhuizen voor de medische helikopterdienst. Het ziekenhuisdistrict Pirkanmaa is verantwoordelijk voor de eerste hulp op de basis van Tampere. In Finland zijn zes traumahelikopters gestationeerd in Tampere, Vantaa, Turku, Kuopio, Oulu en Rovaniemi. Vanuit deze bases is 70 procent van alle Finnen bereikbaar met de helikopter. FinnHEMS maakt gebruik van Airbus Helicopters van het type EC-135 en EC-145.

Traumaheli wacht op zijn volgende oproep (c) Remco de Wit
Traumavoertuig op Tampere Airport (c) Remco de Wit

The author wishes to thank Tiina Koutajoki and the crew for their excellent cooperation.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Finland Helikopter helikopters Tampere Traumaheli traumahelikopter
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Remco de Wit
  • Facebook

Redacteur en fotograaf. Remco is jurist, communicatieadviseur en luchtvaartfotograaf. Via zijn bedrijf AviaGreen is hij onder meer actief bij het Dutch Electric Aviation Centre Teuge en Platform Duurzaam Vliegen. Zijn specialisatie betreft de duurzame luchtvaart en daar schrijft hij dan ook regelmatig over, onder meer voor Up in the Sky.

Related Posts

Luchtmacht van start met grote oefening Frisian Flag

03/10/2023Redactie

Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

03/10/2023Joost den Hoed

Saudia spuit hele vloot in retro-livery

02/10/2023Redactie

Comments are closed.

Recent

Air Malta stopt in 2024 met vliegen

04/10/2023

Air France-KLM neemt SAS over

04/10/2023

Twee dezelfde incidenten op één dag bij easyJet

03/10/2023
Populair

Transavia: ‘Dan hebben we een groot probleem’

01/10/2023

Russische airlines bang voor nieuwe inbeslagnames

02/10/2023

A330 breekt klim na tien minuten af

25/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?