De eerste Airbus A321XLR die voorzien is van Pratt & Whitney-motoren voerde deze week een vlucht uit van Hamburg naar Toulouse.
In juni vloog de A321XLR, voorzien van CFM leap 1A-motoren, voor het eerst. De komende maanden hoopt Airbus de productie van nog twee testvliegtuigen af te ronden zodat het vliegtuig over iets meer dan een jaar gecertificeerd kan worden.
Normaliter kiezen vliegtuigbouwers ervoor een toestel initieel te certificeren en te leveren met slechts één motoroptie. Voor de A321XLR ging Airbus er echter toe over beide opties tegelijkertijd te certificeren. Voor een groot deel van de testvluchten is het niet van belang welke motoren worden gebruikt.
De toestellen worden uitgerust met testapparatuur en watertanks om het gewicht van vracht en passagiers te simuleren. De voornaamste aanpassing aan de A321XLR ten opzichte van de A321LR is de verhoging van het maximale startgewicht. Om dit te kunnen realiseren wordt het vliegtuig onder andere voorzien van krachtigere remmen, een sterker landingsgestel en efficiëntere flaps.