KLM is niet te spreken over de nieuwe capaciteitsbeperkingen die Schiphol donderdag aankondigde.
Schiphol maakte donderdag bekend dat de beperking van het aantal reizigers dat dagelijks vanaf de luchthaven mag vertrekken nog maandenlang van kracht zal zijn. Het bedrijf noemt het aanhouden van het maximum ‘noodzakelijk’ om de veiligheid van medewerkers en reizigers te waarborgen en een betrouwbaarder luchthavenproces te bieden. Er zal in ieder geval tot en met januari een capaciteitsbeperking gelden. Aan het einde van die maand wordt bekeken of er in de aanloop naar het zomerseizoen, dat voor de luchtvaart in april begint, meer mogelijk is.
KLM, dat als grootste maatschappij op Schiphol het hardste wordt getroffen, laat in een reactie weten dat de maat hiermee vol is. ‘Op deze manier ontstaat een uitzichtloze situatie, die al sinds mei voortduurt. De oplossing voor de aanhoudende problemen op Schiphol wordt keer op keer bij luchtvaartmaatschappijen als KLM en daarmee bij onze klanten gezocht. Het steeds beperken van het aantal lokaal opstappende passagiers, schaadt het vertrouwen van onze klanten die na de zware COVID-crisis nu eindelijk weer met ons kunnen en willen reizen’, laat KLM donderdag in een kritisch statement weten.
‘De situatie op Schiphol vraagt al te lang, teveel van onze klanten en onze collega’s. KLM heeft eerder al gezegd dat het beperken van het aantal passagiers geen maatregel voor de lange termijn kan zijn, maar daar lijkt het nu wel op. Met de nieuwe beperkingen voor de winter biedt Schiphol ons geen enkel perspectief.’KLM-CEO Marjan Rintel
‘De dienstverlening van Schiphol en daarmee voor onze klanten, is hiermee al te lang ondermaats. Dit schaadt KLM en staat in schril contrast met de verhoging van de kosten voor het gebruik van Schiphol, oplopend tot 37 procent in de komende jaren. Bovendien gooien we een zorgvuldig opgebouwde reputatie te grabbel en bedraagt de schade voor KLM inmiddels meer dan 100 miljoen euro.’ Door de nieuwe maatregelen is KLM genoodzaakt om de ticketverkoop voor de komende periode verder te beperken. Het bedrijf zegt er alles aan te doen om zo min mogelijk vluchten te annuleren.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

