Donderdag verleende de Civil Aviation Administration of China (CAAC) eindelijk het typecertificaat aan de COMAC C919. De serieproductie en commerciële exploitatie kan hierdoor worden gestart.
De Chinese luchtvaartautoriteit staat de C919 toe de Chinese markt te betreden. Het toestel komt in het segment terecht met vliegtuigen die over 150-190 zitplaatsen beschikken. De westerse fabrikanten Boeing en Airbus domineren hier vooralsnog. De Amerikaanse fabrikant wacht zelf op de hercertificering van zijn Boeing 737 MAX in China. Het type mag hier sinds maart 2019 niet meer voor commerciële doeleinden gebruikt worden als gevolg van de twee ongevallen die het vliegtuig een beruchte status gaven.
Verschillende bronnen suggereerden dat een van de belemmeringen voor de hercertificering van de 737 MAX de typecertificering van de C919 zou zijn. Het blijft afwachten of de CAAC nu eindelijk verdergaat met goedkeuring van de terugkeer van de 737 MAX. Het totaal aantal bestellingen voor de C919 staat op dit moment op 815 van 28 verschillende klanten. Tot nu toe is China Eastern Airlines de enige klant die een vast leveringsschema aankondigde. De maatschappij is van plan in 2023 vier toestellen in ontvangst te nemen.
Certificering
Het was de bedoeling dat de C919 eind 2021 al werd gecertificeerd. Nu dit is gebeurd voert Comac de komende zes tot twaalf maanden demonstratievluchten uit op commerciële routes waarbij tevens de technische training voor piloten en betrokken personeel plaatsvindt.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.