• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    ‘Aanknopingspunten’ na gesprek met KLM

    21/09/2023

    Oostenrijk volgt Nederland in vervanging C-130 Hercules

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023
  • Achtergrond

    Waarom krijg je een slechte adem in het vliegtuig?

    17/09/2023

    Met de nieuwe Cessna Caravan EX op pad | Flight Report

    17/09/2023

    Oefening parachutisten op bijzondere plek | Reportage

    16/09/2023

    Jetten en zijn jetset

    16/09/2023

    Een mieterse aflevering vanaf vliegveld Teuge | Podcast

    13/09/2023
  • Editors’ choice

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023

    Transavia 737’s wijken uit na incident

    18/09/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»Ontsteltenis in luchtvaartsector over nieuws Schiphol
Airlines

Ontsteltenis in luchtvaartsector over nieuws Schiphol

RedactieDoor Redactie30/09/2022Update:30/09/2022Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Roel Ovinge, via KLM
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Donderdag kondigde Schiphol aan dat het de komende maanden vasthoudt aan de beperking van het aantal reizigers dat dagelijks vanaf de luchthaven mag vertrekken. Vanuit de sector wordt met verbijstering op de aankondiging gereageerd.

In een verklaring liet Schiphol weten dat de capaciteitsbeperking, die voornamelijk wordt veroorzaakt door een personeelstekort bij de beveiligingsbedrijven, naar verwachting tot eind maart aanhoudt. Aan het einde van dit jaar wordt de situatie geëvalueerd en besloten of er mogelijk al per eind januari meer mogelijk is. COO Hanne Buis noemt het aanhouden van het maximum ‘noodzakelijk’ om de veiligheid van medewerkers en reizigers te waarborgen en een betrouwbaarder luchthavenproces te bieden. Dat de beslissing gevolgen heeft voor reizigers en luchtvaartmaatschappijen, die niet te spreken zijn over de aanhoudende beperkingen, noemt de luchthaven ‘vervelend’. ‘Samen met de beveiligingsbedrijven en vakbonden werken we hard aan structurele verbeteringen. Dat is een grote opgave in een hele krappe arbeidsmarkt. Daar moeten we realistisch over zijn’, aldus Buis.

KLM, dat als grootste maatschappij op Schiphol het hardste wordt getroffen, uitte zich donderdag kort na de aankondiging al zeer verontwaardigd en liet weten dat ‘de maat hiermee vol is’. Bij monde van CEO Marjan Rintel: ‘De situatie op Schiphol vraagt al te lang, teveel van onze klanten en onze collega’s. KLM heeft eerder al gezegd dat het beperken van het aantal passagiers geen maatregel voor de lange termijn kan zijn, maar daar lijkt het nu wel op. Met de nieuwe beperkingen voor de winter biedt Schiphol ons geen enkel perspectief.’ Volgens de maatschappij staat de ondermaatse dienstverlening in schril contrast met de verhoging van de havengelden, en wordt met de aanhoudende problematiek een ‘zorgvuldig opgebouwde reputatie’ te grabbel gegooid.

Ook BARIN, de koepelorganisatie voor Nederlandse luchtvaartmaatschappijen, zegt met ontsteltenis kennis te hebben genomen van de mededeling van Schiphol het aantal vertrekkende passagiers met 22 procent te verlagen. ‘Tevens ontbreekt het volledig aan een zogenaamde ‘stip op de horizon’, waarna de problemen moeten zijn opgelost. Wij dringen er opnieuw op aan om zo snel mogelijk tot een verbeterd arbeidsvoorwaardelijk pakket te komen om het probleem met de beveiliging een halt toe te roepen’, aldus voorzitter Marnix Fruitema. Ook roept de branchevereniging de overheid op om ‘eindelijk zijn verantwoordelijkheid te nemen’. ‘Het langs de lijn staan zonder enige bijdrage van Den Haag schaadt niet alleen de reputatie van Schiphol en haar klanten, maar ook die van Nederland en verlengt de onaanvaardbare situatie voor de passagier en luchtvaartmaatschappijen.’

Voor Transavia en TUI Nederland kwam het nieuws naar eigen zeggen als een verrassing. ‘Deze situatie duurt nu al veel te lang en dit heeft een grote impact op onze medewerkers en passagiers. De oplossing moet bij Schiphol liggen en wordt nu al maanden bij ons en de andere luchtvaartmaatschappijen neergelegd. Dat is onacceptabel’, zei een woordvoerder van de KLM-dochter tegenover NH Nieuws. TUI liet onlangs al weten een aantal vluchten van Schiphol naar Brussel te verplaatsen. Het is nog niet duidelijk wat de nieuwe beperkingen voor de airline zullen betekenen, maar het ligt in de lijn der verwachting dat er nog meer vluchten verplaatst zullen worden naar andere luchthavens in Nederland of daarbuiten.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Barin capaciteit KLM Luchtvaartsector Schiphol Transavia tui Tui Nederland
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Tweede feestje JetBlue op Schiphol

21/09/2023Redactie

737 en 757 na incident nog steeds aan de grond

21/09/2023Redactie

717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

21/09/2023Redactie

Recent

Tweede feestje JetBlue op Schiphol

21/09/2023

737 en 757 na incident nog steeds aan de grond

21/09/2023

717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

21/09/2023
Populair

777 vliegt bijna twee uur op 3 kilometer hoogte

17/09/2023

KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

20/09/2023

Transavia 737’s wijken uit na incident

18/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook Twitter Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?