Vanaf eind oktober gaat KLM strenger ingrijpen bij agressieve passagiers. Momenteel geeft de maatschappij een officiële waarschuwing wanneer passagiers fysiek geweld gebruiken. Vanaf eind deze maand gebeurt dit ook bij verbale agressie.
De afgelopen jaren zijn er significant meer meldingen gekomen van agressieve reizigers. Om dit te bestrijden kiezen maatschappijen er steeds vaker voor om op bepaalde routes geen of weinig alcohol te serveren. Ook kunnen reizigers die zich aan boord misdragen op een zogenaamde ‘zwarte lijst’ geplaatst worden. Deze passagiers wordt dan een vliegverbod opgelegd door de maatschappij in kwestie.
Daarnaast delen KLM en Transavia sinds 29 september gegevens van passagiers die op de no fly-list zijn geplaatst. Reizigers krijgen voortaan bij beide maatschappijen een vliegverbod van vijf jaar als zij zich op een vlucht misdragen. De twee bedrijven zijn daarmee de eerste twee airlines die in dit kader passagiersgegevens uitwisselen. Paul Terstegge van KLM Inflight Services noemt de maatregel ‘hard nodig’. ‘Veiligheid aan boord heeft de hoogste prioriteit. De gevolgen van passagiers die zich misdragen zijn groot; dit heeft een grote impact op onze passagiers en onze eigen medewerkers. Elke vorm van fysiek geweld richting onze crew of medepassagiers is onacceptabel. Daarnaast levert het vertragingen op, wat heel vervelend is voor passagiers en hoge kosten betekent voor luchtvaartmaatschappijen.’
Ook Transavia’s hoofd dienst cabine Daan Pijzel ziet veel potentie in de stap: ‘We staan voor onze mensen en ook voor onze passagiers en veiligheid aan boord staat daarbij altijd voorop. Als er personen aan boord zijn die ontoelaatbaar gedrag vertonen, dan ontstaat er in zo’n kleine ruimte een zeer bedreigende situatie. Of het nu gaat om fysiek geweld of het delen van dreigende beelden via bijvoorbeeld Airdrop. We zien dat dit vaker gebeurt, onlangs nog op een vlucht naar Kroatië. Wat misschien wordt bedoeld als ‘grap’ leidt tot grote onrust bij passagiers, waaronder kinderen. En ook voor onze eigen crew is dit gedrag onacceptabel. Het niet kunnen vliegen voor vijf jaar met zowel Transavia áls KLM is een stevig signaal en doet recht aan de onveilige situatie die zo’n passagier veroorzaakt.’
In verband met de privacywetgeving is het voor maatschappijen niet toegestaan om hun zwarte lijsten met elkaar te delen. Wie een vliegverbod krijgt bij een bepaalde maatschappij kan daardoor nog altijd elders een ticket boeken. Diverse maatschappijen, waaronder KLM, zijn voorstander van het delen van deze ‘zwarte lijst’ met andere luchtvaartmaatschappijen. Het bedrijf hoopt dat op deze manier het aantal geweldsincidenten aan boord zal afnemen.