Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Russische delegatie maakt vlucht naar nergens

    19/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol weer compleet

    19/05/2025

    Helikopters volop in actie tijdens oefening | Foto’s

    19/05/2025

    Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025
  • Achtergrond

    De A320 crash in de javazee | Analyse

    20/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    Helikopters volop in actie tijdens oefening | Foto’s

    19/05/2025

    De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»737 MAX»Klok tikt voor 737 MAX: strijkt politiek over het hart?
737 MAX

Klok tikt voor 737 MAX: strijkt politiek over het hart?

RedactieDoor Redactie04/10/2022Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Boeing
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Afgelopen week werd duidelijk dat Boeing twee belangrijke certificeringsdeadlines voor de 737 MAX hoogstwaarschijnlijk niet haalt. Mogelijk schiet de Senaat de Amerikaanse vliegtuigbouwer te hulp.

Eind dit jaar staan er twee belangrijke deadlines op de agenda voor Boeing. Als het de onderneming niet lukt de 737 MAX 7 en de MAX 10 voor die tijd gecertificeerd te krijgen door luchtvaartautoriteit FAA, moeten de vliegtuigtypen in verband met nieuwe wetgeving een reeks ingrijpende aanpassingen ondergaan. Die zouden ervoor zorgen dat de twee typen anders werken dan de bestaande MAX-varianten, terwijl juist de overeenkomsten tussen de toestellen de key selling point is omdat er dan weinig extra training nodig is voor piloten. Tot op heden heeft Boeing echter voor zowel de MAX 7 als de MAX 10 nog niet alle benodigde documentatie aangeleverd, terwijl de FAA eerder aan had gegeven dat deze uiterlijk half september binnen moest zijn om de certificering voor het begin van het nieuwe jaar af te ronden.

Uitstel, dat alleen de Amerikaanse politiek kan verlenen, lijkt daarmee de enige uitweg voor Boeing uit deze penibele situatie. Het bedrijf stelt dat eenzelfde type systemen in alle MAX-varianten de veiligheid ten goede komt, en dat een deadline in het kader van diezelfde veiligheid niet leidend zou moeten zijn. In senator Roger Wicker, die een invloedrijke Republikeinse zetel in de Senaatscommissie voor Handel vult, heeft de vliegtuigbouwer inmiddels een medestander gevonden. Wicker diende vorige week donderdag een voorstel in waarbij Boeing tot september 2024 de tijd zou krijgen de certificering van de twee nieuwe MAX-varianten op orde te brengen. Het is nog niet duidelijk hoe de andere betrokken politici over het voorstel denken.

Boeing zegt ondertussen zelf druk bezig ‘te zijn om te voldoen aan alle wettelijke vereisten voor de certificering van de 737-7 en de 737-10’. Indien het gewenste uitstel niet wordt verleend, zou dat een enorme flop voor het 737 MAX-programma kunnen betekenen. CEO Dave Calhoun gaf eerder dit jaar al aan dat de MAX 10 er in dat geval mogelijk helemaal niet komt, ondanks het feit dat de vliegtuigbouwer juist voor dit type de afgelopen tijd het grootste aantal bestellingen heeft binnengehaald.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
737 MAX 10 Boeing Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX 10 Boeing 737 MAX 7 Certificering FAA Veiligheid
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Franse luchthaven onder water | Video

20/05/2025Redactie

Opnieuw problemen bij Zwitserse verkeersleiding

20/05/2025Redactie

Maaltijdbezorger neemt verkeerde afslag

20/05/2025Redactie
Recent

Franse luchthaven onder water | Video

20/05/2025

Opnieuw problemen bij Zwitserse verkeersleiding

20/05/2025

Maaltijdbezorger neemt verkeerde afslag

20/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

‘Russische’ Boeing-onderdelen onderschept

19/05/2025

De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

18/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?