Afgelopen week werd duidelijk dat Boeing twee belangrijke certificeringsdeadlines voor de 737 MAX hoogstwaarschijnlijk niet haalt. Mogelijk schiet de Senaat de Amerikaanse vliegtuigbouwer te hulp.
Eind dit jaar staan er twee belangrijke deadlines op de agenda voor Boeing. Als het de onderneming niet lukt de 737 MAX 7 en de MAX 10 voor die tijd gecertificeerd te krijgen door luchtvaartautoriteit FAA, moeten de vliegtuigtypen in verband met nieuwe wetgeving een reeks ingrijpende aanpassingen ondergaan. Die zouden ervoor zorgen dat de twee typen anders werken dan de bestaande MAX-varianten, terwijl juist de overeenkomsten tussen de toestellen de key selling point is omdat er dan weinig extra training nodig is voor piloten. Tot op heden heeft Boeing echter voor zowel de MAX 7 als de MAX 10 nog niet alle benodigde documentatie aangeleverd, terwijl de FAA eerder aan had gegeven dat deze uiterlijk half september binnen moest zijn om de certificering voor het begin van het nieuwe jaar af te ronden.
Uitstel, dat alleen de Amerikaanse politiek kan verlenen, lijkt daarmee de enige uitweg voor Boeing uit deze penibele situatie. Het bedrijf stelt dat eenzelfde type systemen in alle MAX-varianten de veiligheid ten goede komt, en dat een deadline in het kader van diezelfde veiligheid niet leidend zou moeten zijn. In senator Roger Wicker, die een invloedrijke Republikeinse zetel in de Senaatscommissie voor Handel vult, heeft de vliegtuigbouwer inmiddels een medestander gevonden. Wicker diende vorige week donderdag een voorstel in waarbij Boeing tot september 2024 de tijd zou krijgen de certificering van de twee nieuwe MAX-varianten op orde te brengen. Het is nog niet duidelijk hoe de andere betrokken politici over het voorstel denken.
Boeing zegt ondertussen zelf druk bezig ‘te zijn om te voldoen aan alle wettelijke vereisten voor de certificering van de 737-7 en de 737-10’. Indien het gewenste uitstel niet wordt verleend, zou dat een enorme flop voor het 737 MAX-programma kunnen betekenen. CEO Dave Calhoun gaf eerder dit jaar al aan dat de MAX 10 er in dat geval mogelijk helemaal niet komt, ondanks het feit dat de vliegtuigbouwer juist voor dit type de afgelopen tijd het grootste aantal bestellingen heeft binnengehaald.