Aengus Kelly, de CEO van leasemaatschappij Aercap, verwacht dat vliegtuigbouwers overschatten hoeveel toestellen zij kunnen produceren.
Aercap zou al leaseovereenkomsten hebben gesloten voor vliegtuigen die pas in 2025 gebouwd zullen worden. De momenteel openstaande bestellingen bij zowel Airbus als Boeing zijn voldoende om de productielijnen van beide bedrijven nog enkele jaren draaiend te houden.
Terwijl de vraag naar nieuwe vliegtuigen significant is toegenomen is het voor de vliegtuigbouwers niet mogelijk om de productie verder op te schroeven. Naast het chiptekort zijn de bedrijven ook niet in staat om gekwalificeerd personeel te vinden.
Zelfs met de huidige productiesnelheid verwacht Kelly dat Airbus en Boeing niet in staat zullen zijn om meer dan negentig procent van hun toestellen op tijd af te leveren.
De vertragingen bij westerse vliegtuigbouwers bieden kansen voor Comac. Het nieuwste model van de Chinese fabrikant, de C919, is vorige week door de Chinese luchtvaartautoriteit gecertificeerd. Omdat Comac significant kortere levertijden kan bieden dan haar westerse concurrenten ontstaat er nu ook buiten China interesse in de C919.