• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Iran koopt straaljagers in Rusland

    28/11/2023

    Extinction Rebellion gaat door met acties op MAA

    28/11/2023

    Schiphol koopt aandelen Cobot Lift

    28/11/2023

    Weeze profiteert van privéjet-verbod

    27/11/2023

    KLM Flight Academy voert geluidsbelevingsvlucht uit

    27/11/2023
  • Achtergrond

    Vliegtuigen en sneeuw: (g)een goede combinatie

    25/11/2023

    Schiphol in nieuwe fase beland | Opinie

    24/11/2023

    Precies vandaag: de eerste crash van een Boeing 747

    20/11/2023

    Schiphol.. Wat zou de liefde doen? | Column

    19/11/2023

    Krimp Schiphol van de baan: teleurstelling en kongsi | Analyse

    19/11/2023
  • Editors’ choice

    KLM-topvrouw over nieuwe Schiphol-topman

    27/11/2023

    Schiphol maakt eindelijk nieuwe CEO bekend

    26/11/2023

    Mogelijk kansen KLM en Schiphol door winst PVV

    26/11/2023

    Corendon 737 keert terug naar Schiphol

    25/11/2023

    Vliegtuigen en sneeuw: (g)een goede combinatie

    25/11/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Rubriek»Militair»Verhalen over de militaire vliegopleiding
Militair

Verhalen over de militaire vliegopleiding

Leonard van den BroekDoor Leonard van den Broek09/10/2022Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Leonard van den Broek
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De titel van het net uitgekomen boek dat jachtvlieger Peer Dekkers schreef, verwijst naar de uitleg van een Belgische docent over het hydraulische systeem van de Fouga Magister. “Dat systeem was vrij eenvoudig uitgevoerd en de theorieles hierover was niet veel meer dan een uitgetekend schema, met de uitleg ‘Langs hier, langs daar en terug naar vergaarbak’. Deze uitdrukking vat bovendien aardig samen, hoe de vliegeropleiding voor de meesten van ons verliep”, licht hij toe. “Van hier in Woensdrecht ging het via daar in Brustem (België), Moose Jaw (Canada) of Sheppard (VS) terug naar de vergaarbak – de operationele squadrons in Nederland.” Zijn boek staat vol verhalen over de militaire vliegopleiding in de naoorlogse jaren. De titel ervan is gebaseerd op die bijzondere uitdrukking.

België

Luitenant-kolonel-vlieger b.d. Peer Dekkers begon zijn militaire vliegopleiding in 1966 op de Fokker S.11 en sloot zijn vliegende loopbaan af in Amerika bij een opleidingssquadron van de USAF. In de tussenliggende periode was hij onder meer commandant van 314 squadron, dat met de NF-5 vloog vanaf vliegbasis Eindhoven. Een deel van zijn vliegopleiding kreeg hij in België. Destijds werkten de Nederlandse en Belgische luchtmacht samen om hun vliegers op te leiden. Na de Fokker S.11 gingen de Nederlanders naar het Vlaamse Brustem/St.Truiden, om te leren vliegen op de Fouga CM.170 Magister.

Laatste operationele Belgische Fouga CM.170 Magister

Tijdverdrijf

Zijn boek is het vierde deel van een serie met verhalen over de Nederlandse jachtvliegerij. Dekkers kende enkele helikoptervliegers met interessante anekdotes, vandaar dat nu de invalshoek van de militaire vliegopleiding is gekozen. “Het boek begon als tijdverdrijf tijdens de coronapandemie”, vertelt hij. “Via sociale media en andere kanalen deden we enkele oproepen om verhalen in te sturen. Uiteindelijk konden we zo’n 160 korte verhalen en anekdotes bijeenbrengen.”

Veiliger

De meeste bijdragen in het boek stammen uit de periode 1960-1990, waarvan een aantal door Dekkers zelf is geschreven. Het valt op dat er relatief weinig verhalen in het boek staan van actief dienende vliegers. “We hebben helaas niet veel bijdragen ontvangen over de huidige vliegopleiding. Misschien komt dit ook omdat er vroeger veel meer mocht dan nu. We waren toen veel vrijer in ons doen en laten. Het heeft er wel toe geleid dat het vliegen veel veiliger is geworden. In de jaren tachtig op de Starfighter hadden we een paar keer per jaar een begrafenis. Dat is nu gelukkig wel anders.”

TF-104G Starfighter in het Nationaal Militair Museum te Soesterberg © Leonard van den Broek

Fluittoon

Toch zijn er ook opvallende overeenkomsten tussen de opleiding in 1960 op het Belgische Brustem en die in 1990 op het Texaanse Sheppard. Dekkers: “De Fouga Magister was uitgerust met twee kleine straalmotoren, waarvan de stuwdruk niet in duizenden maar in honderden ponden werd uitgedrukt. Kenmerkend was de hoge fluittoon die de motoren produceerden, waardoor ze de bijnaam ‘whistling turtle’ kregen. De Cessna T-37 was uitgerust met dezelfde motoren, maar dan in Amerika in licentie gebouwd. Bijnaam van de T-37 was dan ook de ‘Tweet’. Verschillen tussen beide toestellen waren er ook. Zo zaten in de T-37 leerling en instructeur naast elkaar, wat de instructie vergemakkelijkt.”

Cessna T-37B ‘Tweet’ in het Nationaal Militair Museum te Soesterberg © Leonard van den Broek

Kleurrijk

In de jaren zestig werden de regels bij de Belgische luchtmacht veel minder streng gehanteerd dan later in Amerika. “De Belgische instructeurs waren vaak kleurrijke figuren”, herinnert Dekkers zich. “Een aantal was ook lid van het demonstratieteam ‘De Rode Duivels’, dat met rood geschilderde Fouga’s vloog. Het kon zomaar gebeuren dat er opeens een Fouga naast je kwam vliegen in formatie, maar dan wel ondersteboven! Of dat de instructeur aan het einde van een oefenvlucht zijn kunsten demonstreerde aan een leerling. Een ‘outside loop’ hoorde vaak daarbij, met negatieve G-krachten tot gevolg. Na afloop stapte de leerling met rood doorlopen ogen uit de cockpit.”

Amusant

Het boek is een amusante verzameling korte verhalen van militaire vliegers over alle aspecten van hun vliegopleiding. Zo zijn ook bijdragen van helikoptervliegers en Amerikaanse vlieginstructeurs opgenomen in het boek. Het merendeel betreft verhalen over bijna-ongelukken, grappige voorvallen of ‘practical jokes’. Verder beschrijven enkele vliegers hoe het verloop van hun opleiding eruitzag in Canada of de Verenigde Staten. Hier en daar is er enige overlap tussen de verhalen. Zo komt het doorgeven van antwoorden op meerkeuzetoetsen meerdere keren terug. Het is een zeer lezenswaardig boek dat bij veel voormalige luchtmachtvliegers voor herkenning zal zorgen. Liefhebbers van de serie over verhalen van jachtvliegers kunnen met dit vierde deel dan ook hun hart ophalen.

  • Peer Dekkers | Langs hier, langs daar en terug naar vergaarbak
  • Softcover | 192 pagina’s | geïllustreerd met foto’s en tekeningen
  • ISBN 9789490008277 | Uitgave in eigen beheer door Martin Leeuwis Publications
  • € 18,95, online te bestellen
Cover van het besproken boek

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Belgische Luchtmacht boek Boekenrubriek boekrecensie jachtvliegers Koninklijke Luchtmacht vliegbasis Eindhoven vliegbasis woensdrecht Vliegopleiding
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Leonard van den Broek
  • Website
  • LinkedIn

Redacteur en fotograaf. Leonard groeide op in Eindhoven waar het vliegverkeer rond het toenmalige Welschap zijn interesse wekte. De afgelopen jaren bezocht Leonard talloze vliegbases in binnen- en buitenland. Zijn specialisatie betreft dan ook de militaire luchtvaart. In het dagelijks leven is Leonard werkzaam als jeugdarts.

Gerelateerde Artikelen

Iran koopt straaljagers in Rusland

28/11/2023Redactie

Extinction Rebellion gaat door met acties op MAA

28/11/2023Redactie

Schiphol koopt aandelen Cobot Lift

28/11/2023Redactie

Recent

Iran koopt straaljagers in Rusland

28/11/2023

Extinction Rebellion gaat door met acties op MAA

28/11/2023

Schiphol koopt aandelen Cobot Lift

28/11/2023
Populair

787-vlucht TUI België abrupt geannuleerd

25/11/2023

Corendon 737 keert terug naar Schiphol

25/11/2023

Lufthansa A350-piloot ruziet met luchtverkeersleiding

27/11/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?