De Amerikaanse senaat heeft Boeing nog geen uitstel gegeven voor de certificering van de 737 MAX 7 en 10, zo meldt persbureau Reuters.
De Republikeinse senator Roger Wicker stelde voor Boeing tot september 2024 de tijd te geven om de certificering van de beide modellen af te ronden. Wicker wilde dit uitstel toevoegen aan de Amerikaanse equivalent van de defensienota, die afgelopen dinsdag is ingediend. Het uitstel voor Boeing zou echter niet zijn toegevoegd.
Alhoewel de Amerikaanse vliegtuigbouwer nog tijd heeft om uitstel aan te vragen lijkt het steeds minder waarschijnlijk dat dit nog wordt toegekend. Vorige week sprak de vakbond voor Southwest piloten zich nog uit voor een uitstel, terwijl die van American Airlines juist tegen pleitte.
Als Boeing geen uitstel krijgt voor de productie van de MAX 7 en MAX 10, is het bedrijf verplicht de vliegtuigen te voorzien van nieuwe waarschuwingssystemen. Deze passen echter niet in het huidige ontwerp van de cockpit, waardoor ze significant moeten worden aangepast. Boeing verwacht momenteel de MAX 10 pas in de zomer van 2023 te kunnen certificeren, terwijl de nieuwe wetgeving vanaf 1 januari ingaat.