Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Kandidaat-voorzitter FAA blijkt neppiloot

    18/06/2025

    Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

    18/06/2025

    KLM gaat bijdragen aan Nederlandse vliegtuigmotoren

    18/06/2025

    Ommekeer KLM A330 blijkt bizarre reden te hebben

    17/06/2025

    Fokker slaat handen ineen met luchtmacht

    17/06/2025
  • Achtergrond

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Piloten en Crew»Storm in een glas champagne | Column
Piloten en Crew

Storm in een glas champagne | Column

Netty BuijingDoor Netty Buijing15/10/2022Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Bron: Beeldcollectie van het Historisch Archief Haarlemmermeer te Hoofddorp , CC0, via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Bij het overnemen van de kist in Anchorage op weg naar Tokyo waarschuwde mijn collega me voor een passagier in de Royal Class die nogal dronken was en zich onbeschoft gedroeg tegenover het cabinepersoneel. Het bleek te gaan over de topman van een groot bedrijf in Nederland.

En ja hoor, al voor de start riep hij luidkeels door de cabine: “Meiske, kom jij eens gauw hier.” Ik wees op mijzelf en vroeg of hij mij misschien bedoelde? “Ja, jij, en vlug een beetje. Ik zal je maar gelijk vertellen dat ik mijn champagne uit een waterglas wens te drinken. Begrepen? En als mijn glas leeg is moet je dat gelijk weer bijvullen zonder dat ik daarom hoef te vragen of te bellen.”

Zo gevraagd, zo gedaan. Toen ik kwam vragen wat hij wilde eten, wees hij op de twee hem vergezellende directeuren en zei: “Die twee kerels zijn net varkens, ze vreten alles wat je ze voorzet, dus hoef je hen niet te vragen wat hun keuze is.” Toen hij even niet oplette vroeg ik of ze een voorkeur hadden, maar ze wilden liever niets meer eten en gingen slapen.

De hele vlucht tot Tokyo bleef hij wakker en doordrinken. Na de landing op het vliegveld, toen ik net een halflege fles champagne in de afvalbak had gegooid, stond hij erop dat ik alsnog zijn glas vulde. Ik viste de fles uit de afvalbak en schonk het nog eens tot de rand toe vol.

Toen de deur openging stonden Japanse officials op een speciaal voor hem uitgerolde rode loper hem op te wachten. Ze maakten een diepe buiging. Waggelend liep hij op ze af, struikelde over de drempel en viel bijna plat op zijn gezicht. Vanuit hun buigende positie konden zijn gastheren hem zo goed zien!

Een paar maanden later was hij mijn passagier aan boord vanaf New York. Voor de start stonden alle ‘captains of industry’ in het gangpad van de eerste klas met elkaar te ‘networken’. Ik vulde een plateau met champagneglazen en daartussen zette ik een waterglas dat ik tot de rand toe vulde met champagne. Als eerste liep ik naar zijn groepje en zei met mijn liefste glimlach: “Heren, wilt u misschien een glaasje champagne? En meneer X, voor u heb ik het in een waterglas geschonken precies zoals u het graag wenst!” Het werd even stil, hij keek me aan en zei toen: “Mevrouw, ik wil wel een glas maar dan gevuld met water.” Ik antwoordde: “Natuurlijk meneer X, in wat voor glas zou u dat geserveerd willen hebben ?”

Het bedrijf is later failliet gegaan, wat veel onrust en ellende heeft veroorzaakt onder zijn werknemers. Soms denk ik nog wel eens: als ik die fles nou eens níet uit de afvalbak had gehaald…?

Lees ook: Stewardess met een kater | Column Renske – Up in the Sky

Stewardess met een kater | Column Renske

Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Alcohol Column Column Netty KLM
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Netty Buijing

Columniste. Netty vloog 21 jaar lang als stewardess en later als purser bij KLM, tussen 1968 en 1989. Voordat KLM haar een blauw hart gaf werkte ze enkele jaren bij de NS, en tussen het vliegen door studeerde Netty sociologie aan de Rijksuniversiteit van Utrecht.

Gerelateerde Artikelen

Maatschappij schrapt routes om opmerkelijke reden

18/06/2025Redactie

Airlines buitelen over elkaar heen in Parijs

18/06/2025Redactie

Eerste Syrië-vluchten vanuit EU herstart

18/06/2025Redactie
Recent

Autoriteiten onderzoeken helikopterdrama New York

19/06/2025

Eerste airline neemt vrachtversie Embraer E190 in dienst

19/06/2025

Kandidaat-voorzitter FAA blijkt neppiloot

18/06/2025
Populair

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

‘Laatste woorden captain gecrashte Air India 787’

16/06/2025

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?