De Russische luchtvaartmaatschappij S7 Airlines heeft interesse in de Irkut MC-21, maar ziet toch een probleem met het vervangen van haar huidige westerse vliegtuigen.
Vanaf 2025 moeten er 36 volledig Russische MC-21’s per jaar van de band rollen, een aantal wat later verhoogd moet worden om aan de grote binnenlandse vraag te kunnen voldoen. Deze relatief lage productiesnelheid betekent dat S7 Airlines nog tien tot vijftien jaar met haar westerse vliegtuigen door zal moeten vliegen.
Om westerse vliegtuigen te kunnen blijven onderhouden, nu er geen onderdelen meer aan Rusland geleverd mogen worden, moeten andere vliegtuigen worden gedemonteerd. Hierdoor zouden diverse maatschappijen, waaronder Aeroflot en S7 Airlines, op korte termijn al met een capaciteitstekort te maken kunnen krijgen.
S7 Airlines vliegt momenteel met toestellen uit de Airbus A320-familie, Boeing 737-800’s en Embraer 170’s. De Boeing 737 MAX 8’s die de maatschappij in ontvangst had genomen zijn teruggegeven aan de leasemaatschappij.