Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    Defensie aast op Nederlands vliegveld

    11/07/2025
  • Achtergrond

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025
  • Editors’ choice

    Antonov An-124 verschijnt boven Europa op radar

    13/07/2025

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Vliegtuigen»Airbus»Halve eeuw geleden: eerste Airbus de lucht in
Airbus

Halve eeuw geleden: eerste Airbus de lucht in

RedactieDoor Redactie28/10/2022Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Airbus
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Precies vijftig jaar geleden, op 28 oktober 1972, koos het allereerste Airbus-vliegtuig het luchtruim.

Het was de eerste tweemotorige widebody ter wereld, de experimentele A300B1. Met serienummer MSN 1 en registratie F-WUAB was het tevens de eerste Airbus ooit die de lucht inging. De testvlucht stond eigenlijk gepland voor 27 oktober, maar wegens dichte mist werd deze met een dag opgeschoven. Die zaterdag de 28e in het jaar 1972 zag het weer er een stuk beter uit en kreeg de vijfkoppige crew, bestaande uit twee piloten en drie technici, groen licht voor vertrek. De vlucht duurde een kleine anderhalf uur, waarbij de eerste A300 een snelheid van 185 knopen (342 kilometer per uur) en een hoogte van 14.000 voet (4,3 kilometer) bereikte. De automatische piloot werkte naar behoren en tal van systemen werden al vliegende onder de loep genomen. Toen de Airbus weer arriveerde bij de luchthaven van Toulouse kreeg captain Max Fischl het meteen voor zijn kiezen: te midden van stevige windstoten mocht de vlieger de A300 met een crosswindlanding aan de grond zetten.

Eerste van vele

Op verzoek van de eerste twee potentiële klanten, Air France en Lufthansa, werd de capaciteit van de A300 omlaag gebracht naar 225 passagiers. Dat terwijl British European Airways (BEA) en Rolls-Royce in eerste instantie juist de voorkeur gaven aan de grotere variant die 300 passagiers kon accommoderen. Het werd de eerste van vele Airbus-vliegtuigen, die A300B. De productie van het testexemplaar begon in september 1969. Drie jaar later, op 28 september 1972, was het toestel klaar – slechts een maand voordat de eerste vlucht gepland stond. Na de MSN 1 bouwde Airbus nog twee testvliegtuigen, waarbij de derde machine iets langer was en 251 passagiers kon vervoeren. Na anderhalf jaar intensief testen werd de A300 op 11 maart 1974 gecertificeerd. In datzelfde jaar ging de A300B4, die vanwege extra brandstoftanks een groter vliegbereik had, in productie.

© Airbus

Het toesteltype bleef uiteindelijk, in verschillende varianten, bijna 35 jaar in productie. In 1982 ging de kleinere A310, die grotendeels gebaseerd was op het ontwerp van de A300, voor het eerst de lucht in, toen nog als ‘A300B10’. Een jaar later was het de beurt aan de A300-600F, de eerste vrachtversie van het type. Ook werden er voor het grote vrachtvervoer vijf A300-600ST ‘Beluga’s’ gebouwd, die de verouderde Super Guppy’s zouden vervangen. In totaal werden er binnen de A300-familie maar liefst 821 gebouwd. Daarvan vliegen er vandaag de dag nog altijd 250, verdeeld onder 37 maatschappijen. Het merendeel van die toestellen zijn, al dan niet omgebouwde, vrachtvliegtuigen. Het A300-platform vormde ook de basis voor de latere A330’s en A340’s.

  • Aviationtag Super Guppy
    Aviationtag Super Guppy
    €32,95
    Lees verder

Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
A300 A310 Airbus Airbus A300 Airbus A310 historie historische luchtvaart luchtvaarthistorie
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Antonov An-124 verschijnt boven Europa op radar

13/07/2025Redactie

‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

13/07/2025Redactie

Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

12/07/2025Redactie
Recent

Antonov An-124 verschijnt boven Europa op radar

13/07/2025

‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

13/07/2025

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Welke airline heeft de meeste vliegtuigen ter wereld?

09/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?