Icelandair wil de komende maanden een bestelling plaatsen bij Airbus of Boeing om haar huidige vloot van twintig Boeing 757’s te vervangen. Of de maatschappij ook afscheid zal nemen van haar twee 757 vrachttoestellen is nog onbekend.
De meest voordehandliggende keuze voor Icelandair is de Boeing 737 MAX. De maatschappij vliegt al met tien MAX 8’s en vier MAX 9’s, maar deze toestellen zijn kleiner dan de 757. De MAX 10 zou qua formaat een beter alternatief zijn, maar qua vliegbereik komt het toestel 1.400 kilometer minder ver dan de 757-200.
De IJslandse maatschappij kijkt ook naar de Airbus A321LR en -XLR. Deze toestellen zijn slechts iets minder klein dan de 757 en bieden door hun grote vliegbereik de mogelijkheid om heel Noord-Amerika te bedienen. Het is voor het bedrijf echter niet aantrekkelijk om van een volledige Boeing-vloot te wisselen naar Airbus.
Mocht de maatschappij kiezen voor de 737 MAX, dan zouden de Boeing 767’s van het bedrijf, volgens CEO Bogi Nils Bogason, vervangen kunnen worden door 787’s.
Wereldwijd zijn er diverse maatschappijen die moeite hebben met het vervangen van hun 757’s. De Airbus A321LR en XLR worden vaak gezien als het beste alternatief, maar zijn voor veel maatschappijen te klein. Er zijn al jaren geruchten over de Boeing 797, die de 757 zou moeten vervangen, maar de ontwikkeling van dat vliegtuig is nog niet van de grond gekomen door de problemen met de Boeing 737 MAX en 787 Dreamliner.