• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    ‘Aanknopingspunten’ na gesprek met KLM

    21/09/2023

    Oostenrijk volgt Nederland in vervanging C-130 Hercules

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023
  • Achtergrond

    Waarom krijg je een slechte adem in het vliegtuig?

    17/09/2023

    Met de nieuwe Cessna Caravan EX op pad | Flight Report

    17/09/2023

    Oefening parachutisten op bijzondere plek | Reportage

    16/09/2023

    Jetten en zijn jetset

    16/09/2023

    Een mieterse aflevering vanaf vliegveld Teuge | Podcast

    13/09/2023
  • Editors’ choice

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023

    Transavia 737’s wijken uit na incident

    18/09/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Gun iedereen die het kan betalen z’n klimaatneutrale privéjet
Opinie

Gun iedereen die het kan betalen z’n klimaatneutrale privéjet

Thijs ten BrinckDoor Thijs ten Brinck08/11/2022Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Cessna / Textron Aviation
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Vluchten met privéjets waren in de eerste negen maanden van 2022 goed voor 56 kiloton CO2-uitstoot, blijkt uit onderzoek door CE Delft in opdracht van Greenpeace. De milieuorganisatie roept op tot een Europees verbod op privéjets. Maar dat zou een gemiste kans zijn, betoogt Thijs ten Brinck van Wattisduurzaam.nl.

Met de 56 kiloton puften privévluchten van en naar Schiphol en Rotterdam The Hague Airport al voor eind september meer CO2 uit dan in heel 2019, het laatste jaar voordat de covid-pandemie de reislust tijdelijk dempte. Die groei ziet er niet mooi uit voor het klimaat. Wie vliegt met een privéjet is bovendien goed voor vijf tot zeven keer meer CO2-uitstoot dan iedereen die dezelfde afstand aflegt op een lijnvlucht, schouder aan schouder met alle gewone mensen.

Bijna niemand heeft een privéjet

Zo heeft Greenpeace een perfect recept voor pijnvrije ophef te pakken. Veel mensen vliegen, maar bijna niemand vliegt privé. Bijna iedereen kan dus verontwaardigd zijn over mensen die wél vliegen in privéjets. Zoals topmensen van Shell en Talpa, ministers, Nikkie Plessen en Max Verstappen.

De Eemshavencentrale, Nederlands grootste kolencentrale, stoot in twee dagen op vol vermogen zestig kiloton CO2 uit. Dat is veel CO2, dus de 56 kiloton van privévliegers is ook veel CO2. Aan de andere kant, alle privévluchten van en naar Schiphol en Rotterdam hadden liefst 270 dagen nodig om evenveel CO2 uit te stoten als één kolencentrale in één topweekend. Verbieden van privéjets, zoals Greenpeace wil, resulteert dus zeker in een meetbare CO2-reductie, maar draagt tegelijkertijd slechts beperkt bij aan onze totale klimaatopgave.

Halve procent van het totaal

Ook op de klimaatopgave van de Nederlandse luchtvaart doet een verbod op privévluchten weinig. De totale uitstoot van de Nederlandse luchtvaart in 2019 was 12.300 kiloton, 220 keer meer dan de CO2 van enkel de privéjets.

Natuurlijk zou het desondanks mooi zijn als regiomanagers videobellen naar het Britse hoofdkantoor van Shell. Natuurlijk zou het mooi zijn als Verstappen vanuit Monaco met de sneltrein naar Zandvoort komt. Maar net als klimaatbewuste mensen op lijnvluchten hebben ook topmensen van Shell en Max Verstappen altijd hun redenen om tóch het vliegtuig te pakken.

Europees verbod op privéjets zou een gemiste kans zijn

Een belangrijk verschil tussen lijnvluchten en privévluchten is de prijs per passagier. Het hebben of huren van een privéjet is een uitzonderlijk dure hobby. Wie zoveel geld overheeft voor comfort, snelheid, privacy, veiligheid en prestige, heeft lachend nog meer geld over om het comfort en de snelheid, privacy, veiligheid en prestige van privéjets te behouden.

In plaats van de lucky few hun speeltje af te pakken, kun je de lucky few ook verplichten over te stappen op nog duurdere én duurzame speeltjes. Als Red Bull Verstappen vleugels op fossiele kerosine geeft, kan Red Bull Verstappen zonder enige twijfel ook vleugels op 100 procent bio-kerosine of waterstof geven.

Peperdure korte vluchten met kleine toestellen zijn ideaal

In haar drang naar ophef benadrukt Greenpeace gretig dat 35 procent van de privéjetvluchten korter dan 500 kilometer is. Dat zou inderdaad prima per trein kunnen, maar dat gaan Verstappen en Nikkie Plessen natuurlijk niet doen. En het hoeft ook niet. De eerste elektrische vliegtuigen die 500 kilometer op een volle accu halen zijn al bijna leverbaar. Als privévliegers die eerste dure toestellen kopen, ontstaat budget om voor volgende kisten de kosten te verlagen en de actieradius te vergroten.

Wij normale stervelingen zouden niet moeten willen dat privévliegers met ons in de trein zitten. Dat zou een gemiste kans zijn. Juist als de paar mensen voor wie geld geen rol speelt verplicht overgaan op klimaatneutraal vliegen, jaagt dat een ontwikkeling aan die duurzaam vliegen later deze eeuw voor iedereen mogelijk maakt.  Hoe zonde ook van de ophef: wie het beheersen van klimaatverandering belangrijk vindt, gunt iedereen die het kan betalen een klimaatneutrale privéjet.

Dit artikel is geschreven door Thijs ten Brinck, oprichter van Wattisduurzaam.nl.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Business Jets CO2 CO2-neutraal co2-uitstoot klimaat Privejet Privévliegtuig zakenjet zakenvluchten
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Thijs ten Brinck
  • Website
  • Twitter

Thijs ten Brinck is oprichter van Wattisduurzaam.nl,waar hij publiceert over het opwekken, opslaan en besparen van (duurzame) energie, het klimaatbeleid en de energietransitie.

Gerelateerde Artikelen

Krijgt Londen leidende rol in ontwikkeling nieuwe straaljager?

22/09/2023Redactie

Tweede feestje JetBlue op Schiphol

21/09/2023Redactie

737 en 757 na incident nog steeds aan de grond

21/09/2023Redactie

Recent

Krijgt Londen leidende rol in ontwikkeling nieuwe straaljager?

22/09/2023

Tweede feestje JetBlue op Schiphol

21/09/2023

737 en 757 na incident nog steeds aan de grond

21/09/2023
Populair

KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

20/09/2023

Transavia 737’s wijken uit na incident

18/09/2023

777 vliegt bijna twee uur op 3 kilometer hoogte

17/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook Twitter Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?