Volgens Boeing zullen er de komende twintig jaar bijna duizend nieuwe widebody vrachtvliegtuigen nodig zijn. De Amerikaanse vliegtuigbouwer verwacht dat er, naast de nieuw te bouwen toestellen, ook grofweg 1500 passagiersvliegtuigen zullen worden omgebouwd om vracht te kunnen vervoeren.
De markt voor luchtvracht is al langere tijd aan het groeien en raakte tijdens de coronacrisis in een stroomversnelling. De voornaamste groei voor de industrie verwacht Boeing binnen Azië, al blijven de routes van Oost-Azië naar Noord-Amerika en Europa verreweg de drukste.
Boeing geeft aan dat het vaak niet mogelijk is om voldoende vracht te vervoeren in het ruim van passagiersvliegtuigen. Zo kan er slechts een beperkt gewicht mee en worden de belangrijkste vrachtroutes slechts sporadisch door passagiersvliegtuigen bediend.
Airbus en Boeing lijken allebei een belangrijke markt te zien in nieuwe langeafstands vrachtvliegtuigen. Airbus kondigde recent de A350F aan en Boeing de 777XF. Beide bedrijven zijn ook actief met het ombouwen van tweedehands passagiersvliegtuigen.