• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Gulfstream van Defensie eindelijk verkocht

    06/06/2023

    Schiphol zet in op automatisering

    06/06/2023

    Defensie koopt vervanger Cougar-helikopters

    06/06/2023

    Problemen NS lijken verholpen

    05/06/2023

    Details bekend over terugkeer KLM 777

    05/06/2023
  • Achtergrond

    Buran, de roemruchte Russenshuttle | Goof

    05/06/2023

    Als KLM’er naar Bombay met Garuda | Column

    04/06/2023

    De eendagsvlieg met Boeing 747’s | Column

    03/06/2023

    Driemotorige jets: leuker dan de rest? | Interview

    03/06/2023

    Red in hemelsnaam Albert Heijn! | Column Goof

    02/06/2023
  • Editors’ choice

    Gulfstream van Defensie eindelijk verkocht

    06/06/2023

    Defensie koopt vervanger Cougar-helikopters

    06/06/2023

    Details bekend over terugkeer KLM 777

    05/06/2023

    In beeld: Lufthansa A380 maakt rentree

    04/06/2023

    Als KLM’er naar Bombay met Garuda | Column

    04/06/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»NL Nieuws»NL Vliegvelden»Hubfunctie Schiphol weg? ‘Niet leuk voor Nederland’
NL Vliegvelden

Hubfunctie Schiphol weg? ‘Niet leuk voor Nederland’

RedactieDoor Redactie12/11/2022Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© KLM
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Momenteel wordt gewerkt aan een CO2-plafond voor Schiphol en de Nederlandse luchtvaartsector. Milieuorganisaties zijn van mening dat dit nog steeds niet genoeg is.

In het plafond wordt de maximale uitstoot van de luchtvaartsector wettelijk vastgelegd. Het gaat nog een stapje verder dan het pakket ‘Fitfor55’ dat de Europese Commisie wil introduceren. Daarin staat dat luchtvaartmaatschappijen verplicht fossiele en alternatieve brandstoffen moeten mengen. Tevens worden de Europese uitstootrechten duurder. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt momenteel aan het CO2-plafond, maar dat zou volgens Marjolein Demmers, directeur van Natuur & Milieu, gebaseerd worden op regels die niet voldoende zijn om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5 graden.  

Krimp Schiphol

Het kabinet besloot deze zomer dat Schiphol het aantal vluchten per jaar moet reduceren tot 440.000. Dat stond haaks op de luchtvaartnota 2020-2050 waarin vastgelegd werd dat het grootste vliegveld van Nederland juist zou kunnen groeien naar 620.000 vluchten per jaar. Het kabinet stelde dat omwonenden te maken hebben met geluidsoverlast en dat gevreesd wordt voor de effecten op de gezondheid van de bewoners die rondom de luchthaven wonen. De krimp resulteert eveneens in de ondermijning van de hubfunctie, iets waar Demmers voor pleit. ‘Voor Nederland is dat helemaal niet leuk, voor de omwonenden niet en voor het klimaat ook niet’, licht ze toe in een interview met NU.nl waarmee ze doelt op de overstappende passagiers.

Kritiek van andere kant

Niet alleen milieuorganisaties zijn kritisch op het CO2-plafond. Luchtvaartmaatschappijen zien er niets in en lieten zich al eerder hierover uit. ‘Het lijkt er sterk op dat het kabinet bewust bezig is de luchtvaart de nek om te draaien en daarmee Nederland het lelijke eendje van Europa te maken’, aldus Marnix Fruitema, voorzitter van belangenvereniging van luchtvaartmaatschappij BARIN. KLM noemt het plafond ‘dubbelop’. ‘De verlaging van de CO2-uitstoot moet je wereldwijd en in Europees verband aanpakken en niet nationaal’, liet de luchtvaartmaatschappij toentertijd weten.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

hub kabinet Krimp milieu Schiphol
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Stuurt Australië tientallen straaljagers naar Oekraïne?

06/06/2023Redactie

Nieuwe vliegtuigorder Emirates hangt in de lucht

06/06/2023Redactie

Gulfstream van Defensie eindelijk verkocht

06/06/2023Leonard van den Broek

Recent

Stuurt Australië tientallen straaljagers naar Oekraïne?

06/06/2023

Nieuwe vliegtuigorder Emirates hangt in de lucht

06/06/2023

Gulfstream van Defensie eindelijk verkocht

06/06/2023
Populair

Nieuwe tekortkoming Russische maatschappij

03/06/2023

Details bekend over terugkeer KLM 777

05/06/2023

Britse TUI-passagiers weggestuurd: toestel te zwaar

05/06/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook Twitter Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?