Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Keert KLM terug naar Israël?

    14/05/2025

    VN-organisatie: Rusland schendt luchtrecht bij MH17

    13/05/2025

    Air France-KLM profiteert mee van investering

    13/05/2025

    KLM-top krijgt minister van Financiën achter zich aan

    12/05/2025
  • Achtergrond

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    De luchtoorlog boven Nederland: verhalen

    05/05/2025

    Oorlog inspireerde bekende KLM-vlieger

    04/05/2025
  • Editors’ choice

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025

    Brussels Airlines A330 slaat tussenstop compleet over

    10/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»NL Nieuws»NL Vliegvelden»Hubfunctie Schiphol weg? ‘Niet leuk voor Nederland’
NL Vliegvelden

Hubfunctie Schiphol weg? ‘Niet leuk voor Nederland’

RedactieDoor Redactie12/11/2022Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© KLM
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Momenteel wordt gewerkt aan een CO2-plafond voor Schiphol en de Nederlandse luchtvaartsector. Milieuorganisaties zijn van mening dat dit nog steeds niet genoeg is.

In het plafond wordt de maximale uitstoot van de luchtvaartsector wettelijk vastgelegd. Het gaat nog een stapje verder dan het pakket ‘Fitfor55’ dat de Europese Commisie wil introduceren. Daarin staat dat luchtvaartmaatschappijen verplicht fossiele en alternatieve brandstoffen moeten mengen. Tevens worden de Europese uitstootrechten duurder. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt momenteel aan het CO2-plafond, maar dat zou volgens Marjolein Demmers, directeur van Natuur & Milieu, gebaseerd worden op regels die niet voldoende zijn om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5 graden.  

Krimp Schiphol

Het kabinet besloot deze zomer dat Schiphol het aantal vluchten per jaar moet reduceren tot 440.000. Dat stond haaks op de luchtvaartnota 2020-2050 waarin vastgelegd werd dat het grootste vliegveld van Nederland juist zou kunnen groeien naar 620.000 vluchten per jaar. Het kabinet stelde dat omwonenden te maken hebben met geluidsoverlast en dat gevreesd wordt voor de effecten op de gezondheid van de bewoners die rondom de luchthaven wonen. De krimp resulteert eveneens in de ondermijning van de hubfunctie, iets waar Demmers voor pleit. ‘Voor Nederland is dat helemaal niet leuk, voor de omwonenden niet en voor het klimaat ook niet’, licht ze toe in een interview met NU.nl waarmee ze doelt op de overstappende passagiers.

Kritiek van andere kant

Niet alleen milieuorganisaties zijn kritisch op het CO2-plafond. Luchtvaartmaatschappijen zien er niets in en lieten zich al eerder hierover uit. ‘Het lijkt er sterk op dat het kabinet bewust bezig is de luchtvaart de nek om te draaien en daarmee Nederland het lelijke eendje van Europa te maken’, aldus Marnix Fruitema, voorzitter van belangenvereniging van luchtvaartmaatschappij BARIN. KLM noemt het plafond ‘dubbelop’. ‘De verlaging van de CO2-uitstoot moet je wereldwijd en in Europees verband aanpakken en niet nationaal’, liet de luchtvaartmaatschappij toentertijd weten.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
hub kabinet Krimp milieu Schiphol
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Trump stellig over tijdelijke Air Force One

14/05/2025Redactie

KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

14/05/2025Redactie

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025Redactie
Recent

Trump stellig over tijdelijke Air Force One

14/05/2025

KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

14/05/2025

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025
Populair

Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

10/05/2025

Russen in actie tegen eigen Superjet 100

09/05/2025

Air France schiet KLM te hulp

11/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?