Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    VVD wil Schiphol ruimte geven

    21/05/2025

    Verzet tegen luxe Boeing 747 gaat door

    21/05/2025

    Transavia lanceert opvallende nieuwe routes

    21/05/2025

    Russische delegatie maakt vlucht naar nergens

    19/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol weer compleet

    19/05/2025
  • Achtergrond

    De A320 crash in de javazee | Analyse

    20/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    Helikopters volop in actie tijdens oefening | Foto’s

    19/05/2025

    De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»Vliegangst en de KLM DC-10 | Column
Airlines

Vliegangst en de KLM DC-10 | Column

Netty BuijingDoor Netty Buijing12/11/2022Update:12/11/2022Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Pedro Aragão, CC BY-SA 3.0 GFDL, via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Januari 1980. Onze vlucht naar Los Angeles met een DC-10 zou pas laat, tegen middernacht, van Schiphol vertrekken.

Eenmaal aan elkaar voorgesteld was de cabinebemanning bijeen in de briefingroom om te luisteren naar de mededelingen van de purser. We kregen de gebruikelijke inlichtingen over indelingsposities, vliegtijd, de aantallen en de bijzonderheden van de passagiers, de maaltijden en de zaken aangaande de flight safety. Zonder enige aanleiding begon de purser ineens te vertellen over een motorincident dat zich enige tijd geleden had voorgedaan op zijn vlucht met een DC-10 vanuit Nairobi naar Johannesburg. Hij had er de afgelopen nacht over gedroomd en in de loop van de dag had hem een steeds sterker wordend gevoel van naderend onheil bekropen.

Hij wilde ons niet bang maken, maar na de recente ongelukken met de DC-10 in Chicago (25 mei 1979) en die boven Antarctica (28 november 1979) was hij begonnen te twijfelen aan de veiligheid van het toestel. De kist zat helemaal vol en we gingen precies op tijd van de startblokken. Door het maximale startgewicht leek de take off wel een eeuwigheid te duren.

We waren net los van de grond toen we een enorme harde klap hoorden. Door de deurraampjes die helaas hoog boven onze hoofden zaten, zodat we buiten niets konden zien, zagen we een felrode gloed. Mijn eerste reactie was : ‘We vliegen nog’, dus bleef ik rustig zitten en wachtte af. De collega die op het klapbankje tegenover me zat, begon breeduit te glimlachen. Ik vroeg haar wat er te lachen viel. Ze zat met haar gezicht naar de passagiers toegekeerd en zei nauwelijks hoorbaar: ‘Alle passagiers zijn opgestaan’, maar haar fluisteren was voor niets geweest want de purser begon luid ‘stall, stall’ te roepen.

Hij maakte zijn riemen los, stond op en wilde naar de cockpit gaan. Omdat de cockpitcrew wel iets anders aan het hoofd zou hebben dan een overspannen purser te woord te staan, probeerden mijn collega’s en ik hem tegen te houden. We stelden hem, zo goed en zo kwaad als het ging, gerust en verzekerden hem dat we nog gewoon vlogen en dat de gezagvoerder ons en de passagiers wel zou vertellen wat er aan de hand was zodra hij daarvoor de tijd zou hebben.

De purser stribbelde tegen en bleef ‘stall, stall’, roepen. Gelukkig hoefden we niet lang te wachten op een telefoontje van de captain uit de cockpit, waarin ons werd uitgelegd dat we inderdaad een “stall”  in motor 3 hadden gehad en dat we nu op twee motoren terug zouden keren naar AMS. Vanwege de volle kerosinetanks van de DC-10 moest echter eerst brandstof boven de Noordzee worden gedumpt, wat een paar uur in beslag zou nemen. Hij stelde voor dat we met onze service zouden beginnen.

Het zou bovendien een geruststelling voor de passagiers zijn als ze zagen dat we gewoon aan het werk gingen. Daarna informeerde de gezagvoerder de passagiers over de stand van zaken. Die waren er, evenals de purser, helemaal niet zo van overtuigd dat alles inderdaad wel in orde was, zoals de gezagvoerder beweerde, maar de meesten lieten zich door ons overhalen om toch maar wat te eten en te drinken.

De purser bleef ondertussen in shock op zijn “station” zitten. Na een paar uur rondjes draaien boven de Noordzee stonden we, in het holst van de nacht, weer aan dezelfde gate als vanwaar we vertrokken waren. De deur was nog niet open of de purser pakte zijn tas en rende als eerste, alsof de duvel hem op de hielen zat, van boord. We waren stomverbaasd en het was nauwelijks voor te stellen wat er gebeurd zou zijn als de rest van de bemanning achter hem aan was gehold!

Hij liet het dus aan ons over om de honderden passagiers op te vangen, die in verschillende hotels op en rond het vliegveld ondergebracht moesten worden. Wijzelf werden, nadat alle passagiers verdwenen waren, naar het Sheraton Hotel op Schiphol vervoerd omdat we met dezelfde machine, zodra motor 3 vervangen was, alsnog naar LAX (Los Angeles) zouden vliegen. Hoewel de meeste passagiers die nacht hadden gezworen nooit meer in een DC-10 te zullen stappen waren ze acht uur later bijna allemaal weer aanwezig, evenals tot onze grote verwondering de purser, die de nacht thuis had doorgebracht. We waren ervan overtuigd dat als een van ons vóór de passagiers van boord zou zijn gerend, we de volgende dag hier niet zouden zijn. Waarschijnlijk zelfs nooit meer…

De purser zelf deed overigens net alsof er niets aan de hand was geweest! Uiteindelijk had hij gewoon puur geluk gehad dat hij, toevallig, een paar hele ervaren collega’s om zich heen had gehad. Na al deze gebeurtenissen kwamen we, zonder verdere problemen, veilig in LAX aan.

Lees ook: Douglas DC-10: van slechte start naar veiligheidsrecord – Up in the Sky

Douglas DC-10: van slechte start naar veiligheidsrecord

Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Column Column Netty DC-10 Incident KLM
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Netty Buijing

Columniste. Netty vloog 21 jaar lang als stewardess en later als purser bij KLM, tussen 1968 en 1989. Voordat KLM haar een blauw hart gaf werkte ze enkele jaren bij de NS, en tussen het vliegen door studeerde Netty sociologie aan de Rijksuniversiteit van Utrecht.

Gerelateerde Artikelen

Bommelding speelt A330-vlucht parten

21/05/2025Redactie

Ruslands ‘nieuwe’ dronekiller bijna klaar

21/05/2025Redactie

Verzet tegen luxe Boeing 747 gaat door

21/05/2025Redactie
Recent

Bommelding speelt A330-vlucht parten

21/05/2025

Ruslands ‘nieuwe’ dronekiller bijna klaar

21/05/2025

VVD wil Schiphol ruimte geven

21/05/2025
Populair

‘Russische’ Boeing-onderdelen onderschept

19/05/2025

Transavia lanceert opvallende nieuwe routes

21/05/2025

De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

18/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?