Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Corendon keert terug naar populaire bestemming

    15/07/2025

    Defensie vraagt burgers om mening inzake Eelde

    15/07/2025

    Crash Londen: ‘Mijn kids zwaaiden en zij zwaaiden terug’

    14/07/2025

    “Nieuwe” airline zegt Schiphol nu al gedag

    14/07/2025

    Engelse TUI 787 keert bij tweede waarschuwing om

    14/07/2025
  • Achtergrond

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025
  • Editors’ choice

    Nieuwe bestemmingen voor KLM A321neo

    14/07/2025

    Unieke vlucht met Antonov An-124 vanuit Oekraïne

    13/07/2025

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»‘Bijtende geur’ waargenomen in cockpit A220
Veiligheid

‘Bijtende geur’ waargenomen in cockpit A220

RedactieDoor Redactie13/11/2022Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© John Taggart from Claydon Banbury, Oxfordshire, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Een Airbus A220 van SWISS keerde begin deze maand terug naar Zürich toen de piloten in de cockpit een ‘bijtende geur’ constateerden.

Om 7:25 uur steeg het toestel, met registratie HB-JCP, op vanuit Zürich onderweg naar Stuttgart. Minder dan vijf minuten na vertrek merkten de vliegers de geur op. Uit gegevens van Flightradar24 blijkt dat de A220 klom naar een hoogte van circa tweeëneenhalve kilometer. Daarna daalde het vliegtuig in korte tijd en keerde het terug naar het vliegveld waarvan het vertrokken was. Vijftien minuten na take-off arriveerde de A220 op baan 34. Vervolgens stond de machine 48 uur aan de grond, blijkt uit data van Flightradar24. Op 7 november maakte de HB-JCP haar rentree in het luchtruim met een vlucht naar Düsseldorf.

A220 van SWISS keert vijftien minuten na take-off terug op de luchthaven van Zürich © Flightradar24.com

Vervangingsvlucht

SWISS, dat in augustus bekendmaakte dit jaar maximaal zes A220’s van airBaltic in gebruik te nemen, zette uiteindelijk eenzelfde toestel in voor de vlucht naar Stuttgart. Volgens AV Herald ging het om de machine met registratie HB-JCQ. Die vertrok om 9:15 uur, iets meer dan twee uur na de aanvankelijke vertrektijd. De A220 arriveerde precies een halfuur later op de luchthaven van Stuttgart.

Hetzelfde incident

In september dit jaar deed een vergelijkbaar incident zich voor met een A220 van SWISS. Het ging om een vlucht vanuit Manchester naar Zürich toen het vliegtuig moest uitwijken wegens een vreemde geur. De vliegers maakte een ongeplande landing in Frankfurt. Daar stond de machine drie dagen aan de grond alvorens terug te keren naar Zürich. Naast dit incident kreeg een andere A220 van SWISS te maken met problemen met de motoren. In 2019 moest een toestel uitwijken naar Parijs toen, naar verluidt, vlammen uit de motor kwamen. Achteraf bleken software-instellingen de oorzaak te zijn.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Airbus A220 Cockpit Incident Swiss Zurich
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

767 en A350 seconden van elkaar verwijderd

16/07/2025Redactie

India kijkt kritisch naar Boeings na fatale crash

15/07/2025Redactie

Corendon keert terug naar populaire bestemming

15/07/2025Redactie
Recent

767 en A350 seconden van elkaar verwijderd

16/07/2025

India kijkt kritisch naar Boeings na fatale crash

15/07/2025

Corendon keert terug naar populaire bestemming

15/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13/07/2025

“Nieuwe” airline zegt Schiphol nu al gedag

14/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?