Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Russische delegatie maakt vlucht naar nergens

    19/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol weer compleet

    19/05/2025

    Helikopters volop in actie tijdens oefening | Foto’s

    19/05/2025

    Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025
  • Achtergrond

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    Helikopters volop in actie tijdens oefening | Foto’s

    19/05/2025

    De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Editors' Choice»Waarom is de Boeing 767 nog steeds in productie?
Editors' Choice

Waarom is de Boeing 767 nog steeds in productie?

Florimond de RooyDoor Florimond de Rooy13/11/2022Update:13/11/2022Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© BriYYZ from Toronto, Canada / CC BY-SA
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

In 1978 begon Boeing met het ontwerpen van een nieuwe widebody, wat uiteindelijk de 767 zou worden. Tot die tijd was de 747 de enige widebody die de vliegtuigbouwer in productie had, naast de veel kleinere 727’s en 737’s. De druk werd echter opgevoerd voor Boeing, aangezien Airbus enkele jaren eerder al haar A300 in productie nam.

In 1982 werd de eerste 767-200 afgeleverd aan United Airlines. Het type werd voornamelijk ingezet op drukke routes die eerder werden bediend door 727’s of DC-8’s. De 767 was echter efficiënter dan deze toestellen en hoefde dankzij de twee gangpaden minder lang aan de gate te staan. Daarnaast was de 767 een van de eerste modellen die, dankzij haar moderne cockpit, geen boordwerktuigkundige meer nodig had.

In 1985 werd de Boeing 767 het eerste vliegtuig dat een 120-minuten ETOPS goedkeuring ontving. Waar de Airbus A300 eerder al een 90-minuten goedkeuring had ontvangen, was de 767 het eerste tweemotorige vliegtuig dat trans-Atlantisch werd ingezet. 

Door de flexibiliteit van het toestel, dat zowel op korte als lange afstanden rendabel kon worden ingezet, nam de populariteit van het type toe. In 1986 kwam de eerste 767-300 in dienst en in 2000 volgde de -400ER. Er waren plannen om een nog grotere versie van de 767 te maken, eventueel met een bovendek, maar in plaats van de ‘767-X’ koos Boeing ervoor om de 777 te ontwikkelen.

Over de jaren heeft Boeing diverse varianten van de 767 ontwikkeld. Naast de ‘Extended Range’ versies werd de 767 ook een tankvliegtuig en vrachtvliegtuig. Het type is momenteel nog steeds in productie, maar niet meer als passagiersvliegtuig. Diverse maatschappijen hebben nog bestellingen bij Boeing open staan, net als de Amerikaanse luchtmacht.

Terwijl de Boeing 767 wordt uitgefaseerd als passagiersvliegtuig neemt de populariteit van het type bij vrachtmaatschappijen juist toe. Door een grote hoeveelheid reserveonderdelen zijn de toestellen relatief goedkoop te onderhouden. Daarnaast zijn de 767’s, vergeleken met andere vrachtvliegtuigen, zuinig en door hun grote vliegbereik flexibel inzetbaar.

Omdat de 767 relatief voordelig kan worden aangeschaft is het voor bedrijven makkelijker om hun investering terug te verdienen. Het is daardoor niet noodzakelijk om het vliegtuig erg frequent in te zetten, wat het aantrekkelijk maakt voor charter- en vrachtoperaties. 

Momenteel bouwt Boeing grofweg drie 767’s per maand. Met nog 114 toestellen in bestelling zal het type waarschijnlijk nog minimaal drie jaar in productie blijven. Naar aanleiding van regels van de ICAO, de International Civil Aviation Organisation, met betrekking tot CO2-uitstoot, mag de 767 in haar huidige vorm vanaf 2028 niet meer worden gebouwd. 

Boeing heeft enkele jaren geleden aangegeven dat het bedrijf onder deze regel uit hoopt te komen. Om dit te kunnen doen zal het type vermoedelijk moeten worden voorzien van nieuwe motoren, wat onwaarschijnlijk lijkt. De vliegtuigbouwer houdt zich al enige tijd stil over de toekomst van de 767 en lijkt zich momenteel te richten op het ontwikkelen van een vrachtversie van de 787.

Wanneer de productie van de 767 definitief zal stoppen is onbekend, maar het vliegtuig zal wereldwijd nog lang te zien zijn.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
achtergrond Boeing 767 Longread Productie
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Florimond de Rooy

Commercieel directeur en mede-eigenaar van Up in the Sky. Zijn passie voor luchtvaart maakte dat Florimond, na enkele jaren actief te zijn geweest in het zweefvliegen, de keuze maakte commercieel piloot te worden. Zijn voornaamste interesse ligt bij de commerciële en technische ontwikkelingen in de burgerluchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Helikopters volop in actie tijdens oefening | Foto’s

19/05/2025Leonard van den Broek

De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

18/05/2025Redactie

Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

18/05/2025Redactie
Recent

‘Russische’ Boeing-onderdelen onderschept

19/05/2025

Ryanair houdt vast aan 737 MAX 10

19/05/2025

Russische delegatie maakt vlucht naar nergens

19/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025

De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

18/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?