Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Waarom is er militaire luchtverkeersleiding in Eindhoven?

    16/06/2025

    Bijzonder: vier luchtmacht-Alouettes op een rij | Foto’s

    15/06/2025

    ANWB-traumahelikopters vaker ‘s nachts de lucht in?

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Achtergrond

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Opmerkelijk»Nederlandse ‘MiG-killer’ met pensioen
Opmerkelijk

Nederlandse ‘MiG-killer’ met pensioen

Leonard van den BroekDoor Leonard van den Broek21/11/2022Update:21/11/2022Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
F-16AM J-063 op archiefbeeld © Roel de Bijl
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De enige Nederlandse F-16 die een vijandelijk toestel heeft neergeschoten, maakte afgelopen vrijdag vanaf vliegbasis Volkel zijn laatste operationele vlucht. In 1999 tijdens operatie ‘Allied Force’ in het voormalige Joegoslavië, schoot F-16AM ‘J-063’ een Joegoslavische MiG-29 neer. De Nederlandse F-16 vlieger was majoor Peter Tankink.

Nog altijd staat het silhouet van de MiG-29 onder de cockpit van de J-063. Voor de gelegenheid was de naam van (nu kolonel-vlieger) Peter ‘Wobble’ Tankink op de F-16 gezet. Bovendien kreeg Tankink zelf de eer om de laatste operationele vlucht met het toestel te maken. Tankink heeft tegenwoordig een staffunctie bij Defensie.

F-16AM J-063 bij de laatste operationele vlucht, met in de cockpit kolonel Tankink © Roel de Bijl

Allied Force

Eind jaren ’90 bij het uiteenvallen van Joegoslavië waren er diverse conflicten tussen de diverse landen die samen Joegoslavië vormden. De Federale Republiek Joegoslavië (het tegenwoordige Servië) weigerde om een akkoord te tekenen over Kosovo, ondanks grote druk van NAVO en de VN. Uiteindelijk werd op 24 maart besloten tot operatie ‘Allied Force’, het uitvoeren van luchtaanvallen. In het boek ‘Crossing the border’, over de Koninklijke Luchtmacht na de val van de Berlijnse Muur, wordt het verloop van die eerste missie op 24 maart 1999 beschreven.

Aanvalsformatie

Vier Nederlandse F-16’s hadden de taak om een aanvalsformatie van veertig geallieerde toestellen te beschermen. Van een NAVO AWACS-toestel kregen ze het bericht dat er drie Servische MiG-29’s in de lucht waren. Eén MiG-29 verscheen op de radar bij de Nederlanders. Later bleek dat twee van de drie andere MiG-29’s al door Amerikaanse F-15’s waren neergehaald. Tankink beschrijft in ‘Crossing the border’: “Achter ons vielen de bommen van de door ons te beschermen package. De MiG bleef doorvliegen, maar wij hadden nog altijd geen klaring om te schieten. Het vijandelijk toestel was op dat moment aan het zakken en korte tijd later verdween hij bij onze leider van zijn radarscope. De leider en nummer twee van onze formatie waren op dat moment te dicht bij het doel en draaiden om. Ik zag het vijandelijk vliegtuig nog wel op mijn radarscherm en was vanaf dat moment de verantwoordelijke om ‘door te duwen’. Meteen daarop kreeg ik van de AWACS de klaring: je mag hem afknallen.”

Archiefbeeld van de J-063 met silhouet van de MiG-29 © Roel de Bijl

Steekvlam

In 2018 ontving Tankink het Vliegerkruis vanwege zijn inzet tijdens Allied Force. Naar aanleiding hiervan beschrijft Tankink in de Defensiekrant het moment van vuren: “Ik drukte op de knop. En dacht: nu gaat ‘ie er af. Maar in die ene seconde, die zo veel langer leek te duren, dacht ik echt dat de raket bleef hangen. En toen, opeens zag ik een steekvlam. Hij deed het. Elk jaar vertel ik dit verhaal aan jonge vliegers, met name over die ene seconde die een eeuwigheid leek. Dit is zo’n moment dat je nooit echt kunt oefenen. Bij een training drukken we wel op een knop, maar de raketten gaan niet echt af.”

Museum

De ‘kill’ van Tankink was de eerste voor Nederland sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog. Ook was het de eerste keer dat een Nederlandse luchtmachtvlieger een toestel neerschoot met een luchtdoelraket. Wat er met de J-063 gaat gebeuren is nog onbekend. Mogelijk wordt de F-16 verkocht aan een andere luchtmacht, of wordt het toestel gesloopt. Ook zou het toestel bewaard kunnen worden in een museum, maar dat laatste is nog lang niet zeker.

Met dank aan Roel de Bijl voor het beschikbaar stellen van de foto’s. Instagram: @roel_de_bijl_images

De J-063 in 2021 op vliegbasis Volkel © Roel de Bijl

Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Allied Force F-16 Joegoslavië Koninklijke Luchtmacht laatste vlucht MiG
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Leonard van den Broek
  • Website
  • LinkedIn

Redacteur en fotograaf. Leonard groeide op in Eindhoven waar het vliegverkeer rond het toenmalige Welschap zijn interesse wekte. De afgelopen jaren bezocht Leonard talloze vliegbases in binnen- en buitenland. Zijn specialisatie betreft dan ook de militaire luchtvaart. In het dagelijks leven is Leonard werkzaam als arts bij een GGD.

Gerelateerde Artikelen

Passagier filmt opmerkelijk tafereel

16/06/2025Redactie

Airbus geeft A220 upgrade

16/06/2025Redactie

Russische Sukhoi Superjet verliest motorkappen

16/06/2025Redactie
Recent

Skytrax-awards: betrouwbaar of niet?

17/06/2025

Passagier filmt opmerkelijk tafereel

16/06/2025

Airbus geeft A220 upgrade

16/06/2025
Populair

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025

‘Laatste woorden captain gecrashte Air India 787’

16/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?