Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

    18/06/2025

    KLM gaat bijdragen aan Nederlandse vliegtuigmotoren

    18/06/2025

    Ommekeer KLM A330 blijkt bizarre reden te hebben

    17/06/2025

    Fokker slaat handen ineen met luchtmacht

    17/06/2025

    KLM Airbus A330 na uren vliegen terug bij af

    17/06/2025
  • Achtergrond

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Nieuws»Twente Airport en ILT opnieuw naar de rechter
Nieuws

Twente Airport en ILT opnieuw naar de rechter

Tim VolmerDoor Tim Volmer22/11/2022Update:22/11/2022Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Boeing 747 stijgt op van Twente Airport © Tim Volmer
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Twente Airport stond maandag tegenover de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in de rechtbank, zo meldt RTV Oost. De luchthaven wil een ontheffing voor het vertrek van grote vliegtuigen, maar de inspectie geeft die niet af.

Het probleem ontstond na de landing van zes Lufthansa-Boeing 747’s in 2020. Toen drie van de toestellen waren verkocht en het vliegveld moesten verlaten, bleek dat dit volgens het luchthavenbesluit niet was toegestaan. Grote vliegtuigen die onder de categorie D, E en F vallen mogen alleen op Twente Airport landen voor ontmanteling. Alle 747’s konden de luchthaven uiteindelijk veilig verlaten doordat er extra maatregelen werden genomen en er een tijdelijke ontheffing was afgegeven.

De luchthaven ontvangt in de toekomst graag meer vliegtuigen van die categorieën. Niet alleen voor ontmanteling, maar ook om tijdelijk te parkeren. Internationale veiligheidsvoorschriften stellen dat Twente Airport dan ‘Runway turn pads’ moet aanleggen maar volgens het vliegveld is dat een onnodige investering. ‘Omdat ze al vele andere veiligheidsmaatregelen nemen om de toestellen te laten vertrekken, voegen de draaipaden niets toe aan de veiligheid’, zegt Jan Schuring, directeur van het vliegveld. Schuring geeft aan dat ze al aan vele klanten ‘nee’ moesten verkopen en vindt dat jammer, zo loopt de luchthaven veel inkomsten mis.

‘Onnodig duur’

De investering kost ongeveer 2,5 miljoen euro. Volgens het vliegveld is dit ‘onnodig duur’ aangezien het niks toevoegt aan de veiligheid. Daarbij draait de luchthaven voorlopig nog op gemeenschapsgeld. Twente Airport probeert nu alsnog een ontheffing te ontvangen via de rechter zodat de ingreep niet nodig is. De ILT is bang dat als de rechter het vliegveld in het gelijk stelt, er veel meer grote vliegtuigen landen en vertrekken. Zij vindt dan ook dat de Twentse luchthaven zich gewoon aan de regels moet houden. Als antwoord daarop zei Schuring dat het vliegveld geen tweede Schiphol wordt en het om ongeveer 20 tot 25 toestellen per jaar gaat. Binnen enkele weken doet de rechtbank uitspraak.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
747-400 Boeing ilt Landingsbaan Lufthansa ontheffing Rechtszaak Twente twente airport Vliegveld Twente
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Tim Volmer
  • Website

Gerelateerde Artikelen

Maatschappij schrapt routes om opmerkelijke reden

18/06/2025Redactie

Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

18/06/2025Redactie

Airlines buitelen over elkaar heen in Parijs

18/06/2025Redactie
Recent

Maatschappij schrapt routes om opmerkelijke reden

18/06/2025

Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

18/06/2025

Airlines buitelen over elkaar heen in Parijs

18/06/2025
Populair

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

‘Laatste woorden captain gecrashte Air India 787’

16/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?