• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Schiphol krijgt vergunning voor 500.000 vluchten, hoogoplopende kritiek

    26/09/2023

    KLM plaatst opnieuw grote bestelling bij Airbus

    26/09/2023

    Austrian Airlines veroordeeld voor greenwashing

    25/09/2023

    Staking KLM-piloten gaat toch niet door

    25/09/2023

    Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

    23/09/2023
  • Achtergrond

    Nieuw! Nieuw? De Beech 360

    23/09/2023

    Wie (niet) vliegt is gek

    23/09/2023

    Waarom krijg je een slechte adem in het vliegtuig?

    17/09/2023

    Met de nieuwe Cessna Caravan EX op pad | Flight Report

    17/09/2023

    Oefening parachutisten op bijzondere plek | Reportage

    16/09/2023
  • Editors’ choice

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023

    Transavia 737’s wijken uit na incident

    18/09/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Nieuws»Twente Airport en ILT opnieuw naar de rechter
Nieuws

Twente Airport en ILT opnieuw naar de rechter

Tim VolmerBy Tim Volmer22/11/2022Updated:22/11/20222 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Boeing 747 stijgt op van Twente Airport © Tim Volmer
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Twente Airport stond maandag tegenover de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in de rechtbank, zo meldt RTV Oost. De luchthaven wil een ontheffing voor het vertrek van grote vliegtuigen, maar de inspectie geeft die niet af.

Het probleem ontstond na de landing van zes Lufthansa-Boeing 747’s in 2020. Toen drie van de toestellen waren verkocht en het vliegveld moesten verlaten, bleek dat dit volgens het luchthavenbesluit niet was toegestaan. Grote vliegtuigen die onder de categorie D, E en F vallen mogen alleen op Twente Airport landen voor ontmanteling. Alle 747’s konden de luchthaven uiteindelijk veilig verlaten doordat er extra maatregelen werden genomen en er een tijdelijke ontheffing was afgegeven.

De luchthaven ontvangt in de toekomst graag meer vliegtuigen van die categorieën. Niet alleen voor ontmanteling, maar ook om tijdelijk te parkeren. Internationale veiligheidsvoorschriften stellen dat Twente Airport dan ‘Runway turn pads’ moet aanleggen maar volgens het vliegveld is dat een onnodige investering. ‘Omdat ze al vele andere veiligheidsmaatregelen nemen om de toestellen te laten vertrekken, voegen de draaipaden niets toe aan de veiligheid’, zegt Jan Schuring, directeur van het vliegveld. Schuring geeft aan dat ze al aan vele klanten ‘nee’ moesten verkopen en vindt dat jammer, zo loopt de luchthaven veel inkomsten mis.

‘Onnodig duur’

De investering kost ongeveer 2,5 miljoen euro. Volgens het vliegveld is dit ‘onnodig duur’ aangezien het niks toevoegt aan de veiligheid. Daarbij draait de luchthaven voorlopig nog op gemeenschapsgeld. Twente Airport probeert nu alsnog een ontheffing te ontvangen via de rechter zodat de ingreep niet nodig is. De ILT is bang dat als de rechter het vliegveld in het gelijk stelt, er veel meer grote vliegtuigen landen en vertrekken. Zij vindt dan ook dat de Twentse luchthaven zich gewoon aan de regels moet houden. Als antwoord daarop zei Schuring dat het vliegveld geen tweede Schiphol wordt en het om ongeveer 20 tot 25 toestellen per jaar gaat. Binnen enkele weken doet de rechtbank uitspraak.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

747-400 Boeing ilt Landingsbaan Lufthansa ontheffing Rechtszaak Twente twente airport Vliegveld Twente
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Tim Volmer
  • Website

Related Posts

Schiphol krijgt vergunning voor 500.000 vluchten, hoogoplopende kritiek

26/09/2023Redactie

Londen Gatwick geveld door corona

26/09/2023Redactie

Ook vakbond roept op tot ontslag topman Qantas

26/09/2023Redactie

Comments are closed.

Recent

Schiphol krijgt vergunning voor 500.000 vluchten, hoogoplopende kritiek

26/09/2023

Londen Gatwick geveld door corona

26/09/2023

Ook vakbond roept op tot ontslag topman Qantas

26/09/2023
Populair

Applaus na optreden A320-passagiers

24/09/2023

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023

Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

23/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?