• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM-CEO Marjan Rintel: ‘Nou, dat doen we al 103 jaar’

    28/05/2023

    KLM vraagt zich af: ‘Hoe gaat de EU dit oplossen?’

    27/05/2023

    Op stap met de DC-3 Dakota

    27/05/2023

    Paniek aan boord easyJet A320 naar Schiphol

    26/05/2023

    Gifbeker Transavia wordt helemaal geleegd

    26/05/2023
  • Achtergrond

    Zijn grotere vliegtuigen de oplossing? | Column

    28/05/2023

    KLM-CEO Marjan Rintel: ‘Nou, dat doen we al 103 jaar’

    28/05/2023

    De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

    27/05/2023

    Op stap met de DC-3 Dakota

    27/05/2023

    De laatste Luftwaffe-vlucht van de F-104 Starfighter | Goof

    22/05/2023
  • Editors’ choice

    Russische piloot vliegt bewust te langzaam

    28/05/2023

    KLM-CEO Marjan Rintel: ‘Nou, dat doen we al 103 jaar’

    28/05/2023

    KLM vraagt zich af: ‘Hoe gaat de EU dit oplossen?’

    27/05/2023

    Exotische deelnemers aan oefening Griekse luchtmacht | Foto’s

    27/05/2023

    De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

    27/05/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Vliegtuigen»Boeing»Valt het doek voor de 747 op Maastricht?
Boeing

Valt het doek voor de 747 op Maastricht?

RedactieDoor Redactie23/11/2022Update:23/11/2022Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Maastricht Aachen Airport
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Oudere vrachttoestellen zijn naar alle waarschijnlijkheid binnenkort niet meer welkom op Maastricht Aachen Airport (MST). Het vliegveld werkt aan nieuwe maatregelen die toestellen zoals de Boeing 747-200 en de McDonnell Douglas MD-11 de toegang tot de luchthaven moeten ontzeggen.

Maastricht Aachen Airport heeft aangekondigd vanaf april komend jaar verouderde vrachttoestellen te gaan weren. Hoe precies wordt bepaald om welke modellen het zou gaan is nog niet helemaal duidelijk maar van de populaire vrachttoestellen zou het onder andere gaan om de 747-200 en de MD-11. Eerder werd in Israël al een dergelijke maatregel in het leven geroepen en zijn viermotorige toestellen, de zogenaamde quadjets, vanaf volgend jaar ook niet meer welkom.

De maatregel betekent niet direct een algehele ban op de Boeing 747-familie maar niet alleen de oudste toestellen zullen worden aangepakt. Naast een toegangsverbod voor de 727-200 wordt bijvoorbeeld de 747-400 extra belast. Het zou gaan om een verdubbeling van het huidige tarief.  Jos Roeven, de CEO van Maastricht Aachen Airport onderstreept het belang van de plannen: “Hiermee lopen we als relatief kleine regionale luchthaven vooruit op de markt en de natuurlijke uitfasering van deze vliegtuigtypes. Deze maatregelen hebben direct effect op geluidsbelasting”

Financiële gevolgen

De strenge maatregelen zullen als logisch gevolg hebben dat er vluchten van en naar de luchthaven geschrapt gaan worden. MAA verliest daarmee mogelijk een substantieel deel van de omzet. Toch meent Roeven dat de voordelen voor de omgeving dusdanig zwaarwegend zijn dat het een goede zet is: “Het gaat om een substantieel deel van onze inkomsten. We steunen de maatregelen echter wel. Hier prevaleert het belang van de omgeving boven het economische belang”

Vanuit een politiek oogpunt kan de vliegvelddirecteur ook zomaar eens gelijk krijgen. Een proactieve houding van de luchthaven in relatie tot geluidshinder zal de politiek in de toekomst wel eens positiever doen kijken naar MAA. Dit is voor het Zuid-Limburgse vliegveld, waarvan de toekomst zo nu en dan ter discussie staat, wel zo handig.  

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

747 747-200 Cargo geluidshinder geluidsoverlast Limburg MAA Maastricht Aachen Airport MD-11 Provincie Limburg
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Comac C919 maakt eindelijk eerste commerciële vlucht

28/05/2023Redactie

Enige A330 Air Greenland aan de grond na botsing

28/05/2023Redactie

Russische piloot vliegt bewust te langzaam

28/05/2023Redactie

Recent

Comac C919 maakt eindelijk eerste commerciële vlucht

28/05/2023

Enige A330 Air Greenland aan de grond na botsing

28/05/2023

Russische piloot vliegt bewust te langzaam

28/05/2023
Populair

Paniek aan boord easyJet A320 naar Schiphol

26/05/2023

Russische piloot vliegt bewust te langzaam

28/05/2023

Piloot klimt door cockpitraam 737 | Foto

27/05/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook Twitter Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?