Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

    12/06/2025

    Schiphol schakelt terug voor NAVO-top

    11/06/2025

    Zakenluchtvaart recht tegenover Eindhoven Airport

    11/06/2025

    Kleine luchthavens vrezen voor klandizie door Faber 

    10/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025
  • Achtergrond

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Schiphol: een mooie plek om te werken

    07/06/2025

    Spectaculair einde aan mijn KLM-contract | Column

    31/05/2025

    Embraer doet het goed op de markt | Interview

    31/05/2025
  • Editors’ choice

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Airlines op Schiphol krijgen opnieuw nul op rekest

    04/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Vliegtuigen»Airbus»Airbus loopt tegen eigen grenzen aan
Airbus

Airbus loopt tegen eigen grenzen aan

RedactieDoor Redactie29/11/2022Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Productiefaciliteit in Toulouse - ©Airbus
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De productiedoelen van Airbus komen richting het einde van het jaar steeds meer onder druk te staan.

In 2022 zou Airbus ongeveer 700 vliegtuigen afleveren, zo herhaalde de bedrijfstop meermaals gedurende het jaar. Dat productiedoel is door verschillende factoren, met name de problemen in de leveringsketen van onderdelen, echter steeds verder buiten handbereik geraakt. Inmiddels lijkt het erop dat klanten tot wel vier maanden langer op hun toestellen moeten wachten, zo meldt persbureau Reuters op basis van bronnen binnen het bedrijf. Inmiddels ligt het aantal vliegtuigen dat dit jaar geleverd is op een kleine 550 stuks, waar dat er eigenlijk meer dan 610 hadden moeten zijn. Als het gat niet wordt ingelopen, roept dat vragen op over hoeverre Airbus in staat is de problemen op te lossen.

De aandelenkoers in de Europese vliegtuigbouwer daalde maandag met ruim vijf procent, de grootste daling sinds begin maart. Desalniettemin lijkt het er volgens analisten op dat Airbus met een kleine tegenvaller weg zal komen. ‘De markt zou een nipte misser voor [het doel van, red.] 2022 hoogstwaarschijnlijk accepteren, tot een aantal van ongeveer 690 leveringen. Belangrijker is wat dit betekent voor de leveringen in 2023’, stelt analist Sash Tusa tegenover Reuters. Een andere deskundige is het daar grotendeels mee eens: ‘Als [Airbus, red.] het doel met tien vliegtuigen mist zal niemand echt reageren, maar als het er twintig zijn, dan laat het zien dat er iets niet op orde is.’

In oktober draaide de CEO Alan Joyce van de Australische maatschappij Qantas Airbus de duimschroeven al aan. Airbus-topman Guillaume Faury had enige tijd daarvoor al gezegd dat het “magische” aantal van 700 vliegtuigen nog gehaald kon worden. ‘Op basis van wat we nu zien in de leveringsketen denken we dat het haalbaar is, maar ik zal niet zeggen dat het gemakkelijk is. Er is ontzettend veel werk aan de winkel’, zei Faury destijds.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Airbus Industrie Productie productielijn Vertraging
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Grote orders Paris Air Show nu al bekend

12/06/2025Redactie

Airbus daagt Boeing uit met supersized A350

12/06/2025Redactie

Boeing 787 crasht in India

12/06/2025Redactie
Recent

Grote orders Paris Air Show nu al bekend

12/06/2025

Airbus daagt Boeing uit met supersized A350

12/06/2025

Boeing 787 crasht in India

12/06/2025
Populair

Eerste buitenlandse klant voor ‘Chinese F-35’

09/06/2025

Boeing ontdekt probleem bij 737 MAX 7

10/06/2025

Nederlands gezin staande gehouden op luchthaven

01/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?