Ongeveer zestig procent van de door Rusland gestolen vliegtuigen heeft de afgelopen week nog gevlogen, zo melden diverse internationale media.
De vliegtuigen die Rusland eerder dit jaar weigerde terug te geven aan leasemaatschappijen zijn inmiddels allemaal opnieuw geregistreerd in Rusland. Een deel van de kisten is inmiddels gekannibaliseerd voor onderdelen, aangezien reserveonderdelen niet geleverd mogen worden.
Het is onbekend hoeveel van de westerse toestellen nog luchtwaardig zijn, al wordt ervan uitgegaan dat een deel van de vliegtuigen in de opslag staat. Deze machines zullen in de toekomst moeten worden gebruikt om een steeds kleiner wordende vloot luchtwaardig te houden.
Sinds het begin van de oorlog in Oekraïne hanteren Russische maatschappijen een sterk gereduceerd vliegschema. Naast het gebrek aan buitenlandse reizigers kunnen veel Russen, vanwege de hoge brandstofprijzen, het niet betalen om te vliegen.
Op termijn moeten alle westerse vliegtuigen vervangen worden door volledig Russische kisten, al zal dat nog enkele jaren op zich moeten laten wachten. Er zijn momenteel nog geen plannen om een volledig Russische widebody te bouwen, waardoor het land nog lange tijd afhankelijk zal zijn van Airbussen en Boeings.