De EASA gaat mogelijk, onafhankelijk van wat het Amerikaanse Congres besluit, eisen dat alle Boeing 737 MAX’s worden uitgerust met extra veiligheidssystemen, zo meldt de Seattle Times.
De toestellen moeten mogelijk worden uitgerust met zowel een extra systeem om de invalshoek te meten als een extra systeem om de overtrekwaarschuwing uit te zetten. Mocht de EASA besluiten dat dit noodzakelijk is, dan moeten ook de momenteel actieve MAX-8’s en MAX-9’s worden aangepast.
Boeing gaf al eerder aan de nieuwe systemen in de toekomst beschikbaar te maken als optionele extra voor de 737 MAX. De vliegtuigbouwer zou hiermee hopen het Amerikaanse Congres te overtuigen uitstel te geven voor de certificering van de MAX 7 en MAX 10.
Als Boeing geen uitstel krijgt, is het bedrijf verplicht de vliegtuigen te voorzien van nieuwe waarschuwingssystemen. Deze passen echter niet in het huidige ontwerp van de cockpit, waardoor ze significant moeten worden aangepast. Boeing verwacht momenteel de MAX 10 pas in de zomer van 2023 te kunnen certificeren, terwijl de nieuwe waarschuwingssystemen al vanaf 1 januari vereist zijn.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.