De allerlaatste Boeing 747 heeft de fabriekshal van Boeing in Everett verlaten. De Queen of the Skies wordt niet langer geproduceerd. De laatste 747, een 747-8F, zal in januari worden overgedragen aan Atlas Air.
Het is een succesverhaal dat al meer dan vijftig jaar duurt, maar het einde van de productie is nu een feit: de allerlaatste 747 heeft de fabriekshal verlaten. Het toestel dat de registratie N863GT krijgt is evenals het een-na-laatste exemplaar van de Jumbo Jet, eigendom van Atlas Air, maar opereert na de levering onder een chartercontract van de Zwitserse logistieke groep Kuehne + Nagel. Het bedrijf kondigde aan dit vliegtuig de naam ‘Empower’ te geven. Eerder nam het bedrijf al de ‘Inspire’ in dienst. Yngve Ruud, lid van de raad van bestuur van Kuehne+Nagel, verantwoordelijk voor de afdeling Air Logistics, lichtte toen toe: ‘Het is een heel bijzonder moment voor ons om de Kuehne+Nagel 747-8F “Inspire” te zien opstijgen. Samen met de allerlaatste 747-8F die we “Empower” noemen.’
Vertraagde laatste oplevering
De dubbeldekker zou oorspronkelijk in 2022 worden afgeleverd, maar begin november maakte Atlas Air bekend dat de datum werd verschoven naar het eerste kwartaal van 2023. Bijna 54 jaar sinds de eerste vlucht van de Jumbo Jet in februari 1969, komt de productie ten eind. De fabrikant heeft dan in totaal 1.574 exemplaren van de machine gebouwd. De laatste vijf jaar focuste Boeing alleen nog op het vervaardigen van de vrachtvariant. In 2017 vond de aflevering van de laatste 747 in passagiersuitvoering plaats.
Luister ook naar: A380 (en 747): weer helemaal hot? | Podcast