• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Iran koopt straaljagers in Rusland

    28/11/2023

    Extinction Rebellion gaat door met acties op MAA

    28/11/2023

    Schiphol koopt aandelen Cobot Lift

    28/11/2023

    Weeze profiteert van privéjet-verbod

    27/11/2023

    KLM Flight Academy voert geluidsbelevingsvlucht uit

    27/11/2023
  • Achtergrond

    Vliegtuigen en sneeuw: (g)een goede combinatie

    25/11/2023

    Schiphol in nieuwe fase beland | Opinie

    24/11/2023

    Precies vandaag: de eerste crash van een Boeing 747

    20/11/2023

    Schiphol.. Wat zou de liefde doen? | Column

    19/11/2023

    Krimp Schiphol van de baan: teleurstelling en kongsi | Analyse

    19/11/2023
  • Editors’ choice

    KLM-topvrouw over nieuwe Schiphol-topman

    27/11/2023

    Schiphol maakt eindelijk nieuwe CEO bekend

    26/11/2023

    Mogelijk kansen KLM en Schiphol door winst PVV

    26/11/2023

    Corendon 737 keert terug naar Schiphol

    25/11/2023

    Vliegtuigen en sneeuw: (g)een goede combinatie

    25/11/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»Opmerkelijk: krijgt Boeing tóch 737 MAX-uitstel?
Veiligheid

Opmerkelijk: krijgt Boeing tóch 737 MAX-uitstel?

RedactieDoor Redactie20/12/2022Update:20/12/2022Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
737 MAX 10 landt voor de eerste keer © Boeing
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het Amerikaanse Congres lijkt een onverwachte wending te geven aan het moeizame certificeringsproces van de Boeing 737 MAX 7 en 10.

Achtergrond

De kwestie draait om de veiligheidssystemen waarmee de cockpits van de verschillende 737 MAX-varianten zijn uitgerust. Na de twee dodelijke ongelukken met het type werd twee jaar geleden nieuwe regelgeving aangenomen over de veiligheidssystemen waarvan een cockpit moet zijn voorzien. Boeing kreeg daarbij tot het einde van dit jaar om de 737 MAX 7 en de MAX 10 onder het oude regime gecertificeerd te krijgen. De nieuwe regels zouden ervoor zorgen dat de twee toestellen anders werken dan de bestaande MAX-varianten, terwijl juist de overeenkomsten tussen de toestellen de key selling point is omdat er dan weinig extra training nodig is voor piloten.

Kort na de zomer werd al duidelijk dat Boeing het certificeringsproces van de twee typen bij de FAA niet voor het einde van het jaar rond zou krijgen. Sindsdien is de vliegtuigbouwer op politiek niveau intensief aan het lobbyen voor een vrijstelling van de nieuwe regelgeving. CEO Dave Calhoun dreigde zelfs een streep te zetten door het hele MAX 10-project als het bedrijf de nieuwe regelgeving zou moeten implementeren. Nadat onder meer een grote pilotenvakbond zich zeer kritisch uitliet over de werkwijze van Boeing leek het er niet op dat een dergelijke vrijstelling er nog zou komen. In de defensienota, die eerder deze maand in de Amerikaanse Senaat werd behandeld, ontbrak een dergelijke clausule dan ook.

Onverwachte wending

Tegen de verwachtingen in wist persbureau Reuters, op dit dossier doorgaans goed ingevoerd, maandag echter te melden dat het Amerikaanse Congres nu alsnog met de door Boeing gewenste uitzondering komt. De details van het amendement zijn nog niet bekendgemaakt. Het lijkt er wel op dat er, in ruil voor de vrijstelling, verbeteringen moeten worden doorgevoerd op het vlak van de veiligheid. Die aanpassingen zouden ook bij de bestaande MAX-varianten moeten worden aangebracht. Mocht de vrijstelling er daadwerkelijk komen, dan zou Boeing met nog acht dagen te gaan ontsnappen aan een nieuwe financiële domper.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

737 MAX 10 Amerika Boeing Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX 10 Boeing 737 MAX 7 Congress FAA Verenigde Staten
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Iran koopt straaljagers in Rusland

28/11/2023Redactie

Extinction Rebellion gaat door met acties op MAA

28/11/2023Redactie

Schiphol koopt aandelen Cobot Lift

28/11/2023Redactie

Recent

Iran koopt straaljagers in Rusland

28/11/2023

Extinction Rebellion gaat door met acties op MAA

28/11/2023

Schiphol koopt aandelen Cobot Lift

28/11/2023
Populair

787-vlucht TUI België abrupt geannuleerd

25/11/2023

Corendon 737 keert terug naar Schiphol

25/11/2023

KLM E190 vliegt ondanks noodtoestand door

23/11/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?