Ruim de helft van de KLM Embraer E2-vloot staat al weken aan de grond vanwege problemen met de motoren.
KLM Cityhopper beschikt tot nu toe over veertien Embraer E195-E2’s. Maar liefst acht daarvan zijn nu buiten dienst gesteld. Zes van deze toestellen vlogen in december voor het laatst, de andere twee Embraers staan nog langer stil. De PH-NXC voerde haar laatste vlucht zelfs uit op 11 september 2022.
Tegenover Up in the Sky laat KLM weten dat de inzetbaarheid van de E195-E2 inderdaad ‘nog niet optimaal’ is. ‘De fabrikant van de Geared Turbo Fan (GTF)-motoren, P&W, heeft een grote stap gezet met een duurzame, zuinige en stille motor. Echter kent deze motor performance-problemen die terug te vinden zijn op alle platforms die met deze motoren opereren, wereldwijd. De performance-problemen hebben geen invloed op de vliegveiligheid, maar wel op inzetbaarheid van de vloot. Op dit moment wordt door de motorleverancier en de vliegtuigbouwer gewerkt aan het vinden van oplossingen. Daarnaast wordt bij KLC hard gewerkt om de effecten op de operatie zoveel mogelijk te beperken’, aldus een woordvoerder van KLM.
Problemen
Hoewel nog niet duidelijk is omgeschreven wat de technische problemen precies inhouden, is het bij de A220 soms voorgekomen dat een motor tijdens of na een vlucht opeens uitschakelt. Een vliegtuig kan weliswaar veilig op één motor doorvliegen, maar een ongecontroleerde uitschakeling van een motor vormt voldoende reden om vliegtuigen tijdelijk aan de grond te zetten. In oktober publiceerde de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA een zogenaamde ‘airworthiness directive’ omtrent de PW1500-motoren. Met zo’n voorstel worden eigenaren en gebruikers op de hoogte gesteld van een probleem zodat dit kan worden verholpen. De reden voor het voorstel is ‘een plotse uitschakeling van twee motoren na de landing, wat leidde tot een verminderde remwerking door het wegvallen van het vermogen en de hydraulische systemen’.
Het probleem met de Pratt & Whitney PW1900-motoren is identiek aan het probleem dat zich voordoet bij de motoren die voor de Airbus A220 in gebruik zijn, de PW1500. Onlangs werd bekend dat Air Tanzania als gevolg van het motorprobleem diep in het vluchtenschema moet snijden. Een oplossing was op dat moment nog niet voor de hand liggend. De Tanzaniaanse maatschappij moet lang wachten totdat er slots vrijkomen voor motorreparatie. Ook is het erg lastig vervangende motoren of onderdelen aan te schaffen omdat die op dit moment moeilijk te verkrijgen zijn als gevolg van leverantieproblemen. KLM beschikt overigens niet over A220’s, zustermaatschappij Air France wel.