De Franse luchtvaartautoriteit, de BEA, heeft kritiek geuit op het recent gepubliceerde onderzoeksrapport van de Ethiopian Airlines 737 MAX vliegramp.
In het door de Ethiopische autoriteiten opgestelde rapport worden volgens de BEA belangrijke factoren weggelaten. Waar het rapport uitgebreid ingaat op het falen van het MCAS-systeem worden onder andere de acties van de piloten voor een groot deel buiten beschouwing gelaten.
Uit onderzoek van de BEA zelf is gebleken dat de piloten de standaardprocedures voor dergelijke noodsituaties niet hebben gevolgd. Ook over afwijkingen in de training van de vliegers laat het rapport zich niet uit.
Naast de Franse BEA heeft ook de Amerikaanse NTSB aanvullingen op het onderzoeksrapport. De beide instanties hebben de Ethiopische autoriteiten verzocht om hun aanvullingen toe te voegen aan het verslag. Of aan dit verzoek gehoor zal worden gegeven is nog onbekend.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

