Een domper voor Airbus: de Europese vliegtuigbouwer kreeg eind 2022 op de valreep nog te maken met annuleringen voor de A220. In heel vorig jaar werd van de kleine variant, de A220-100 slechts één toestel besteld.
2022 eindigde voor de Airbus A220 zuur: in december 2022 kon Airbus in totaal 21 exemplaren van type uit de orderboeken schrappen. In november bestelde het Ierse leasebedrijf Lease Corporation International drie A220-100’s en zeventien 300’s maar een maand later paste het bedrijf de bestelling aan. Ook Macquarie Financial Holding verlaagde de openstaande bestelling van 28 naar 27 A220-300’s. Verder kwamen er in december ook geen nieuwe orders voor het model binnen. Dit resulteerde in vier oorspronkelijke bestellingen voor de ‘100’, minus de drie annuleringen. Het jaarsaldo van de ‘300’ was beter: 123 nieuwe orders overschreden duidelijk de 19 annuleringen, waardoor van het grotere type 104 bestellingen overbleven.
A220
De A220 is een tweemotorige narrow-body voor de middellange afstand. Het toestel is als Bombardier C-serie ontwikkeld door de Canadese fabrikant Bombardier, die de productielijn en alle activiteiten in dit segment kort na de oplevering verkocht aan Airbus. Op 12 februari 2020 deed Bombardier zijn resterende aandeel in het A220-programma voor 591 miljoen dollar van de hand aan Airbus. Hiermee kwam een einde aan de activiteit van Bombardier in de commerciële luchtvaartindustrie. Het vliegtuig kwam in 2016 op de markt en in juni van dat jaar passeerde het aantal orders de grens van 370. Afhankelijk van de variant is aan boord plaats voor 125 of 160 passagiers.