Het wordt nog een flinke opgave om de luchtvaart emissievrij te krijgen in 2050. Volgens veel luchtvaartbedrijven en deskundigen is er veel werk aan de winkel.
Steeds vaker worden vliegtuigen deels bijgetankt met SAF (Sustainable Aviation Fuel). Het gebruik van deze brandstof resulteert in veel minder uitstoot dan bij het gebruik van normale kerosine. Ondanks dat dit steeds vaker gebeurt, zet het onvoldoende zoden aan de dijk. Als de uitstoot op de korte termijn moet worden verlaagd, zal nu ongeveer de helft van alle lange vluchten moeten worden geschrapt, legt Paul Peeters, lector duurzaam toerisme en vervoer van de Breda University of Applied Sciences, uit aan de NOS.
Volgens Peeters is het gebruik van SAF op de korte termijn wel een oplossing en een eerste stap. Voor een oplossing op de lange termijn zijn veel luchtvaartbedrijven hard aan het werk. Het bedrijf Maeve Aerospace is daarvan een met de ontwikkeling van een elektrisch vliegtuig dat plaats biedt aan 44 passagiers en 400 kilometer kan vliegen.
Mogelijkheden
Vooralsnog biedt het vliegtuig van Meave geen alternatief voor de meeste vliegtuigen die op dit moment rondvliegen. Voorlopig gaat het elektrisch vliegen dan ook alleen om kleine toestellen en korte afstanden. Jan Willem Heinen, Maeve-CEO, denkt dat er in de toekomst steeds meer mogelijkheden ontstaan met elektrisch vliegen: ‘Je begint met korte afstanden, maar in de loop der tijd kan het misschien oplopen tot wel duizenden kilometers’. Voor langere vluchten wordt er nu meer gekeken naar vliegen op waterstof en duurzame brandstoffen.
Hoge kosten
Het onderwerp elektrisch vliegen op de korte en lange termijn werd ook voorgelegd aan een panel op de 18th Aviation Management Conference die woensdag plaatsvond. Het panel bestond onder anderen uit Meiltje de Groot, CEO van Groningen Eelde Airport, en Stefanie Lotter, Vice President Global Air Fleet Planning DHL Express. Zij kwamen tot de conclusie dat er nog veel ontwikkeling nodig is in de batterijtechnologie. Ook omdat de kosten voor het elektrisch vliegen volgens Lotter, die eveneens betrokken is bij het project Alice, hoger blijken dan oorspronkelijk gedacht.
Traag
Er dient nog heel veel werk te worden verzet om de luchtvaart te verduurzamen voor 2050. Volgens luchtvaartdeskundige Roelof Vos duurt alles best lang in deze industrie. Maar het duurder maken van vliegtickets helpt wel bij het versnellen van het duurzamer maken van de luchtvaart, meent hij. Airlines zien prijzen immers liever niet stijgen, dus zullen zij sneller vliegtuigen inzetten die minder energie verbruiken en minder uitstoten.