Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Keert KLM terug naar Israël?

    14/05/2025

    VN-organisatie: Rusland schendt luchtrecht bij MH17

    13/05/2025

    Air France-KLM profiteert mee van investering

    13/05/2025

    KLM-top krijgt minister van Financiën achter zich aan

    12/05/2025
  • Achtergrond

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    De luchtoorlog boven Nederland: verhalen

    05/05/2025

    Oorlog inspireerde bekende KLM-vlieger

    04/05/2025
  • Editors’ choice

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025

    Brussels Airlines A330 slaat tussenstop compleet over

    10/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Duurzaamheid»Lange weg naar emissievrije luchtvaart in 2050
Duurzaamheid

Lange weg naar emissievrije luchtvaart in 2050

RedactieDoor Redactie12/01/2023Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Maeve Aerospace
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het wordt nog een flinke opgave om de luchtvaart emissievrij te krijgen in 2050. Volgens veel luchtvaartbedrijven en deskundigen is er veel werk aan de winkel.

Steeds vaker worden vliegtuigen deels bijgetankt met SAF (Sustainable Aviation Fuel). Het gebruik van deze brandstof resulteert in veel minder uitstoot dan bij het gebruik van normale kerosine. Ondanks dat dit steeds vaker gebeurt, zet het onvoldoende zoden aan de dijk. Als de uitstoot op de korte termijn moet worden verlaagd, zal nu ongeveer de helft van alle lange vluchten moeten worden geschrapt, legt Paul Peeters, lector duurzaam toerisme en vervoer van de Breda University of Applied Sciences, uit aan de NOS.

Volgens Peeters is het gebruik van SAF op de korte termijn wel een oplossing en een eerste stap. Voor een oplossing op de lange termijn zijn veel luchtvaartbedrijven hard aan het werk. Het bedrijf Maeve Aerospace is daarvan een met de ontwikkeling van een elektrisch vliegtuig dat plaats biedt aan 44 passagiers en 400 kilometer kan vliegen.

Mogelijkheden

Vooralsnog biedt het vliegtuig van Meave geen alternatief voor de meeste vliegtuigen die op dit moment rondvliegen. Voorlopig gaat het elektrisch vliegen dan ook alleen om kleine toestellen en korte afstanden. Jan Willem Heinen, Maeve-CEO, denkt dat er in de toekomst steeds meer mogelijkheden ontstaan met elektrisch vliegen: ‘Je begint met korte afstanden, maar in de loop der tijd kan het misschien oplopen tot wel duizenden kilometers’. Voor langere vluchten wordt er nu meer gekeken naar vliegen op waterstof en duurzame brandstoffen.

Hoge kosten

Het onderwerp elektrisch vliegen op de korte en lange termijn werd ook voorgelegd aan een panel op de 18th Aviation Management Conference die woensdag plaatsvond. Het panel bestond onder anderen uit Meiltje de Groot, CEO van Groningen Eelde Airport, en Stefanie Lotter, Vice President Global Air Fleet Planning DHL Express. Zij kwamen tot de conclusie dat er nog veel ontwikkeling nodig is in de batterijtechnologie. Ook omdat de kosten voor het elektrisch vliegen volgens Lotter, die eveneens betrokken is bij het project Alice, hoger blijken dan oorspronkelijk gedacht.

Traag

Er dient nog heel veel werk te worden verzet om de luchtvaart te verduurzamen voor 2050. Volgens luchtvaartdeskundige Roelof Vos duurt alles best lang in deze industrie. Maar het duurder maken van vliegtickets helpt wel bij het versnellen van het duurzamer maken van de luchtvaart, meent hij. Airlines zien prijzen immers liever niet stijgen, dus zullen zij sneller vliegtuigen inzetten die minder energie verbruiken en minder uitstoten.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Alice duurzaam Duurzame brandstof elektrisch vliegen Maeve Aerospace SAF verduurzaming Waterstof
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Trump stellig over tijdelijke Air Force One

14/05/2025Redactie

KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

14/05/2025Redactie

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025Redactie
Recent

Trump stellig over tijdelijke Air Force One

14/05/2025

KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

14/05/2025

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025
Populair

Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

10/05/2025

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Russen in actie tegen eigen Superjet 100

09/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?