Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Nieuwe bestemming voor Transavia

    13/06/2025

    Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

    12/06/2025

    Schiphol schakelt terug voor NAVO-top

    11/06/2025

    Zakenluchtvaart recht tegenover Eindhoven Airport

    11/06/2025
  • Achtergrond

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Schiphol: een mooie plek om te werken

    07/06/2025

    Spectaculair einde aan mijn KLM-contract | Column

    31/05/2025
  • Editors’ choice

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»NL Nieuws»NL Maatschappijen»KLM-cabinepersoneel not amused van 777, 787 en A330
NL Maatschappijen

KLM-cabinepersoneel not amused van 777, 787 en A330

RedactieDoor Redactie15/01/2023Update:15/01/2023Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Tim Volmer
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het cabinepersoneel van KLM is niet te spreken over de werkomstandigheden in de Boeing 777 en 787 en de Airbus A330.

De 777-200 trad in 2003 bij KLM in dienst en de 777-300 in 2008. De A330-300 volgde in 2012 en drie jaar later deed de 787-9 haar intrede. Vier jaar nadien maakte de 787-10 haar debuut op Schiphol. Hoewel KLM de vliegtuigen al enige tijd gebruikt, is het cabinepersoneel kritisch op de werksituatie aan boord. Zo zijn de gangpaden volgens hen te krap. ‘Dit terwijl er wel normen zijn voor het vervoer van levende dieren. Denk aan de krappe gangpaden waar je als een krabbetje (zijwaarts lopend) doorheen moet om voor ons en de passagiers ongewenst fysiek contact te voorkomen’, licht de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC) kritisch toe in een verklaring.

#Arbeidsinspectie op de werkvloer!#VNC lobby zorgt voor doorbraak op #Arbowet dossier #cabinepersoneel https://t.co/7MFlOr8P9a pic.twitter.com/wtsYjMHT9u

— Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (@myvnc) January 10, 2023

Meer punten van kritiek

Niet alleen over de gangpaden uit het cabinepersoneel haar ongenoegen. De plek waar zij zich tijdens de vlucht bevindt, is naar haar mening veel te klein. Tijdens take-off en landing zitten de stewards en stewardessen met hun knieën tegen elkaar aan. Daarnaast is de situatie tijdens de vlucht niet wenselijk. De keuken wordt als klein ervaren en sommige kastjes bevinden zich hoger in de cabine waardoor het personeel opstapjes moet gebruiken die niet altijd even stabiel zijn. Tevens vergelijkt VNC de slaapruimtes met familietombes.

Eerdere werksituatie

Het KLM-cabinepersoneel wil dan ook dat meer werkruimte aan boord gegarandeerd wordt. Een betere werksituatie wordt vergeleken met de uitgefaseerde 747 en MD-11. Gangpaden waren daarin breder. De 747 had bijvoorbeeld tussen de eerste en de tweede uitgang aan één kant van het toestel een keuken. Tevens konden stewards en stewardessen in die vliegtuigen tijdens take-off en landing comfortabeler zitten en waren de slaapruimtes acceptabel. De Arbeidsinspectie gaf gehoor aan de kritiek en gaat de werkomstandigheden in de vliegtuigen controleren.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
777 787 A330 Cabinepersoneel KLM
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

14/06/2025Leonard van den Broek

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025Redactie

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025Redactie
Recent

De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

14/06/2025

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025
Populair

Boeing ontdekt probleem bij 737 MAX 7

10/06/2025

Rusland overweegt nieuw doeleind passagierstoestellen

11/06/2025

Eerste buitenlandse klant voor ‘Chinese F-35’

09/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?