Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Nieuwe bestemming voor Transavia

    13/06/2025

    Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

    12/06/2025

    Schiphol schakelt terug voor NAVO-top

    11/06/2025

    Zakenluchtvaart recht tegenover Eindhoven Airport

    11/06/2025

    Kleine luchthavens vrezen voor klandizie door Faber 

    10/06/2025
  • Achtergrond

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Schiphol: een mooie plek om te werken

    07/06/2025

    Spectaculair einde aan mijn KLM-contract | Column

    31/05/2025

    Embraer doet het goed op de markt | Interview

    31/05/2025
  • Editors’ choice

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Airlines op Schiphol krijgen opnieuw nul op rekest

    04/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Vliegtuigen»Bestellingen»Chinees-Russische Craic 929 op losse schroeven
Bestellingen

Chinees-Russische Craic 929 op losse schroeven

RedactieDoor Redactie18/01/2023Update:18/01/2023Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©UAC/Comac
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De ontwikkeling van de Craic CR929 staat op losse schroeven. De geplande nieuwe Russisch-Chinese langeafstandsjet kan niet zonder westerse onderdelen gerealiseerd worden. Door de sancties tegen Rusland en de Russische afkeer jegens het Westen moet China wellicht alleen door met het project.

De Craic CR929 zou een Chinees-Russisch alternatief voor de Airbus A350 en de Boeing 787 van Comac (Chinees) en UAC (Russisch) moeten worden. De twee partijen wilden het vliegtuig in het komende decennium op de markt brengen. Voor deze samenwerking is een joint-venture opgericht; China-Russia Commercial Aircraft International Corporation, of kortweg Craic, gevestigd in Shanghai. In 2021 werd de bouw van het eerste prototype aangekondigd, maar de aanval van Rusland op Oekraïne veranderde alles.

Van partner naar leverancier?

Door de opgelopen spanningen tussen Rusland en het Westen zijn er ook scheurtjes ontstaan in de samenwerking tussen China en de Russen. Zo was Rusland not amused dat China westerse bedrijven betrok bij de ontwikkeling van het toestel. Dennis Manturov, de Russische minister van Handel, heeft volgens het persbureau Tass aangegeven dat het heel goed mogelijk is dat Rusland zal beslissen “een leverancier van eenheden en componenten te worden in plaats van een partner in dit project”.

CR929

Van de CR929 zouden uiteindelijk drie varianten in productie moeten gaan. De CR929-600, de basisversie, wordt volgens de planning als eerste gelanceerd en kan tot 280 passagiers over een afstand van 12.000 kilometer vervoeren in drie klassen. De kleinere en grotere versies, respectievelijk de CR929-500 en CR929-700, zouden later in productie gaan.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
China CR929 Craic 929 Joint Venture rusland
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025Redactie

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025Redactie

Onderzoek gestart naar fatale vliegtuigcrash

13/06/2025Redactie
Recent

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025
Populair

Eerste buitenlandse klant voor ‘Chinese F-35’

09/06/2025

Rusland overweegt nieuw doeleind passagierstoestellen

11/06/2025

Boeing ontdekt probleem bij 737 MAX 7

10/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?