Ryanair is begonnen met het installeren van zogeheten split scimitar winglets op haar Boeing 737-800’s.
Dit type winglets, dat qua uiterlijk erg lijkt op de winglets waarmee de nieuwe Boeing 737 MAX-toestellen standaard zijn uitgerust, zorgt voor een grotere brandstofbesparing dan de blended winglets waarvan de 737-800’s al zijn voorzien. Vorig jaar kondigde Ryanair de vlootaanpassing al aan. Het kost de Ierse low-costmaatschappij 175 miljoen dollar om haar hele 737-vloot van dit type winglets te voorzien, maar de aanpassing zorgt voor een brandstofbesparing van maximaal 1,5 procent. Op jaarbasis zal Ryanair daarmee 65 miljoen liter brandstof besparen en 165.000 ton minder CO2 uitstoten.
‘Deze winglettechnologie brengt ons dichterbij ons doel: klimaatneutraal zijn in 2050. We zijn onder de indruk van de innovatieve wingletdesigns van APB en we kijken ernaar uit om ze niet alleen op dit eerste vliegtuig maar op alle 400 vliegtuigen te hebben’, zegt Thomas Fowler, hoofd duurzaamheid bij Ryanair.